Без бюджет няма община. Всеки един от нас сам прави семейния си бюджет. Но как се прави бюджет за цял град? Чуйте Дончо Барбалов, заместник-кмет по направление “Финанси и стопанска дейност” на Столична община.
За да не излезе на червено общинският бюджет кметът и заместниците му правят сметката за следващата година и я предлагат на местния парламент – Общинския съвет.
Общинските съветници приемат бюджета в присъствието на жители на общината – стига да проявят интерес. Местният парламент следи целогодишно как се харчат средствата. Еднолично кметът не може да разпределя общински пари.
Бюджетите на общините се публикуват на техните сайтове и всеки може да ги следи. Стига да иска. Откъде идват приходите в местната хазна? От държавна субсидия, средства от европрограми, местни данъци и такси.
Местните налози са върху имуществото ни.
Плащаме, ако имаме кола, апартамент или ако си купим ново жилище. Освен данъци, плащаме и такси - например такса „смет”. Плащаме такса за детска ясла или градина, плащаме за сергия, ако сме продавачи на пазара, плащаме си за правото да ползваме тротоара, ако имаме ресторант или кафене, плащаме и ако имаме куче. За какво общината харчи най-много? За ремонти за улици, за градски транспорт, за събиране на отпадъци, за паркове, детски градини и училища.
Това са общинските разходи - всичко онова, за което местната власт плаща. Например с парите от такса смет общината заплаща на дадена фирма, за да събере и извози боклука. Заплатите на учителите също се изплащат от общинския бюджет. Не е позволено общината да трупа дългове. Колкото печели, толкова трябва и да харчи.
За да не остане местният бюджет една постна пица.
Вижте репортажа на Христиания Червенкова.
За какво гласуваш? Информационна кампания на Bulgaria ON AIR