България сутрин

Всеки делник от 9:30 часа
още

До 2 образователни години е разликата между силните и слабите училища

Реформата в образованието е закъсняла и не трябва да я спъваме, заяви директорът на 51 СОУ пред Bulgaria ON AIR

22.02.2016 | 11:39 Редактор: Анисия Иванова
До 2 образователни години е разликата между силните и слабите училища

Ролята на учебното съдържание и учебните програми се преекспонирана. Те са само около 15-20% от цялата образователна реформа. Това обясни Асен Александров, директор на 51 СОУ.

Още по темата

Той стана известен с това, че отказа да бъде съветник на новия министър на образованието. "Мисля, че бих бил по-полезен като действащ директор, който на място вижда как се случват нещата", мотивира се той в Сутрешния блок на телевизия Bulgaria ON AIR.

Директорът смята, че посоката на образователната реформа е вярна, доколкото новият законе добър. "Законът е сърцевината на реформата, стандартите обаче изпълват този закон с живот", поясни той.

Големият проблем в България е огромната разлика между водещите училища и тези в малките населени места.
"Разликата е грамадна – до 2 образователни години. Знанието на един десетокласник от слабо училище се равнява на знанието на един 7-класник от добро училище. И това го показват тестовете на PISA", обясни директорът.

Реформата съдържа и промяна в начина на преподаване.

"Начинът на организацията в самия час вече е друг. Учителят влиза, за 5-6 минути обяснява какво ще се случи. Децата се разделят по групи по проекти и работят. Учителят минава между тях и обяснява. Целта е децата сами да стигнат до изводите", убеден е той.

Образователната реформа е промяна и на манталитета – на ученици, учители, общество.

"За да се случи тя, трябва да има повече доверие към учителите, както и да ги подпомогнем предимно в квалификацията. Колкото и да разчитаме на техните възрожденски качества, те трябва да се квалифицират и преквалифицират непрекъснато.

Александров призна, че всяка реформа е плашеща и в цялото общество има страх – като се започне от родителите, директорите, учителите.

"А тази реформа е грандиозна – променят се целият закон и 19 стандарта. Да реформата е закъсняла и затова не трябва да я спъваме. Тя е трудна, болезнена, но трябва да се случи", звърши той.