Има сериозни основания за картелно споразумение за цените на горивата. Това заяви бизнесът в писмо до Комисията за защита на конкуренцията (КЗК). Асоциацията на индустриалния капитал, Асоциацията за квалификация на автомобилисти и Браншовият съюз за стопанска инициатива в транспорта настояват да се ускори изготвянето на анализа, който ще установи дали има картел на пазара на горивата.
"България има едни от най-високите цени и на бензин, и на дизел в ЕС преди данъчно облагане. Това е много важен показател. Вторият показател - България е една от страните с най-стеснен и с най-малък марш между най-ниска и най-висока цена, което показва, че почти няма колебание в цените на горивата. Когато имаме много малък марш и много висока цена в математическото уравнение, което бихме написали малък марш плюс висока цена е равен на картел." - посочи в мотивите си д-р Теодор Дечев, директор "Индустриални политики" в АИКБ пред Bulgaria ON AIR.
След като КЗК приключи със секторния си анализ ще излезе с решение дали има картел или не в България, подчерта говорителят на Комисията Марио Гаврилов в в Сутрешния блок на Bulgaria ON AIR. По думите му чак след като бъде готово решението може да има производство за картел и за злоупотреба с господстващо положение.
"Намираме като абсолютно недопустими внушенията, че Комисията трябва да приеме точно определено решение. За нас това е една недопустима намеса и натиск в действията на една независима и обективна институция." - коментира Гаврилов, по повод писмото на бизнеса.
Бизнес организациите не отчитат един много съществен факт - "на дребно на пазара в България голяма част от бензиностанциите прилагат едни отстъпки, които са необявени в крайната цена, но я свалят", посочи говорителят на КЗК. По думите му това, че цените са близки една до друга не означава, че има картел.
Промените в Данъчния процесуален кодекс, които са в сила от 1 януари ще позволят на Комисията да погледне пазара от друг ъгъл, съобщи Гаврилов.
"Предишният секторен анализ е правен единствено и само на база информация, получена от фирмите участници в този пазар. Наскоро беше променен Данъчния процесуален кодекс и получихме едно право, за което се борим от пет години, а именно да оперираме с осигурителна и данъчна тайна. Тези промени влязоха в сила от Нова година. Изпратили сме писма и очакваме информация от Данъчни и Митници, което ще ни позволи да погледнем този пазар от съвсем друг ъгъл - да сравним онази информация, която ни дават играчите от този пазар дали отговаря на онази информация, с която разполагат държавните органи, които наблюдават този пазар." - поясни Гаврилов.
КЗК ще излезе с решение до един месец, след като получи информацията от Данъчни и Митници, обеща Гаврилов. Той съобщи още, че производство дали има картел или не вече е започнало заради сигнал на Марешки.
Със сигурност цените на горивата в България не са едни от най-високите, заяви Светослав Бенчев от "Петролната и газова асоциация". По думите му страната ни се намира в Топ 3 на най-евтините горива в Европа, а цените у нас вървят с абсолютно същия тренд, както останалите държави членки в ЕС.
"Ако говорим за цена преди акцизи и данъци, то нека си зададем въпроса - кой купува без данъци и акцизи горива? В крайна сметка потребителят е заинтересован от това неговите горива в колонката да бъдат възможни най-евтини. Освен това има и други причини горивата ни преди акциз да са малко по-скъпи - това са например разходите, които се правяр по транспорт, тъй като голяма част от европейските страни, особено източноевропейските се снабдяват по петролопровода "Дружба". Това е доста по-евтин вариант, отколкото ние и нашата рафинерия, която се снабдява с кораби. Това са застраховки и разходи и т.н. Рафинерията не работи на един от най-високите си капацитети в момента, което означава, че разходите по производство се разпределят върху много по-малки количества." - поясни тезата си Бенчев.
България има един от най-високите регулативни разходи, коментира от своя страна икономистът Емил Хърсев.
"Няма никоя страна в Европа да се накичени всички възможни цистерни, колонки, бензиностанции с всевъзможни апарати по стандарт и по разписание на държавните администрации. Това струва пари и ги плаща този, който пазарува бензин от колонката." - заяви Хърсев.
"Бизнес моделът на г-н Марешки не може да бъде бързо разпространен. Много е лесно на един отделно взет обект да свалиш печалбата до минимум, а цените до техния най-нисък размер. Това трудно се получава, когато трябва да поддържаш цена в цяла верига, а не само във Варна, която е изключително лесна локация за доставка. Това е един интересен бизнес модел, на който обаче долната граница трудно може да се поддържа." - добави Хърсев.
Същевременно шофьорите смятат, че цените на горивата са изкуствено завишени. А от днес влизат в сила новите винетни стикери. Шофьорите, които не са закупили стикер за тази година, могат да го направят от дистрибуторската мрежа - бензиностанции, пощи, големи търговски вериги, областните пътни управления, гранично контролно-пропускателните пунктове и др.