Изграждането на магистрални пътища в България върви с много добро темпо. Около това мнение се обединиха експертите инж. Иван Каралеев от Камарата на инженерите в инвестиционното проектиране и Росен Гурков от Камарата на архитектите в ефира на България он ер. Строителството на пътища е от голямо значение, тъй като това е връзката с Европа и останалия свят, коментираха експертите.
По думите на инж. Иван Каралеев изграждането на магистрали стимулира икономиката.
"Магистралите съдействат на превръщането на икономиката от "складова" в "поточна", т.е. промишлените предприятия не е необходимо да изграждат големи складови бази, чрез транспорта се позволява да се намалят складовите пространства, да се ускори доставката на стоки, т. е. да се стимулира икономиката", обясни експертът.
По думите на инженера до 2020 г. програмата е много амбициозна - предвижда се изграждането на 1000 км магистрални пътища. "Това ще подобри качеството на пътищата, на транспорта. Стимулирайки икономиката, това което е вкарано в нея, то ще се върне. Средствата, които ще се акумулират, могат да се инвестират в изграждането на тази инфраструктура", прогнозира Каралеев.
Според ландшафтния архитект Росен Гурков може да се направи повече за поддръжката на магистралите.
"Засаждат се растения и храсти, но трябва да се полагат грижи, поне да се поливат. В крайна сметка се превръщат в едни сухи фиданки", коментира той.
По думите му ландшафтът не е само естетически, а и функционален компонент от изграждането на магистралите. Зелените пояси имат и функционално предназначение. Условията на пътищата са по-добри, където има растителност, спрямо тези, които са в равно поле, смята експертът.
"Една инвестиция в ландшафта е доста дългосрочна, защото в перспектива спестява разходите за поддръжката на съоръжението", допълни Гурков.
Според Илия Тодоров от Асоциацията на пострадалите при пътни инциденти изграждането на магистрални пътища осигурява по-висока безопасност за пътуващите.
"Жертвите на пътя са намалели от 1000 на 600-700, смъртните случаи са намалели с 30-40%", обясни Илия Тодоров.
Според него най-много изоставаме с обезопасителните мантинели. Над 80% от пътните мантинели не са такива, каквито трябва да бъдат. По думите му само изцяло ремонтираните отсечки отговарят на европейските изисквания.