Всяка нация с малко амбиция иска да има собствена Силициева долина, пише Карстен Страус в публикация за Forbes. И продължава - Англия рекламира своята Силициева Въртележка -Silicon Roundabout, и Силициева блатиста местност- Silicon Fen, Ирландия своето Силициево пристанище -Silicon Docks, Германия своя Силициев път (Silicon Allee) в Берлин, Франция стимулира Силициева пътека - Silicon Sentier, в Париж и т.н. и т.н.
Холандия, чийто технологичен хъб се развива в Айндховен, поема по обиколен маршрут за развитието на технологични компании. По думите на Нели Крус, която е специален пратеник на холандските стартиращи компании и бивш еврокомисар по новите технологии, държавата вижда силен аргумент да осигури на предприемачите възможности за полет към други страни пред това да ги държи в националните граници.
„Те ще започнат да развиват бизнеса си в САЩ, след което ще разширят пазара си към Европа отново,“ коментира Крус. - „Глобално нещо“.
Последната мисия на Крус, която е бивш представител на Камарата на представителите и заместник-председател на Европейската комисия, е да промотира пред американски инвеститори холандски предприемачи. Дейността й в тази връзка я отвежда на международни технологични сцени в Бостън и Ню Йорк през юни, като плановете й за годината включват посещение в Тел Авив и в Силициевата долина през есента.
В същото време тя препоръчва успели холандски предприемачи да бъдат ментори на новатори в Холандия.
„Полезно е“, коментира Крус. - „Как да намериш банкер, подходящ рисков капитал, свой терен“.
Холандската философия в окуражаването на стартиращите компании да отлитат може и да е полезна. Въпреки доброто образование и технологичната инфраструктура, Холандия има малко под 17 милиона жители, който говорят език, който не се използва никъде другаде по света. Тъй като е трудно за предприемачите да мислят в големи мащаби в този изолиран пазар, е напълно естествено да гледат отвъд границите.
„От известно време имаме открита и много прозрачна нагласа', коментира Крус, „тъй като сме много свит пазар“.
Сред предприемачите, взели решение да напуснат границите на Холандия, са платформата за разплащане Adyen, използвана от Facebook, Spotify и Airbnb; разработчиците за мобилни приложния като Mendix, в момента базирани в Бостън; компанията за 3D принтери Shapeways със седалище в Ню Йорк и други.
Едно от препятствията пред холандските предприемачи, отбелязва Крус, е свързано с преодоляването на естествената склонност на холандците да бъдат скромни. - „Това е обща нагласа на холандците да не се представят като успешни“.
На американската технологична сцена, където предприемачите са склонни да мечтаят в големи мащаби, да се надскачат, да се движат бързо и да чупят бариери, отказът да извикаш постиженията и потенциала си от върха на планината може да ти струва това да останеш незабелязан.
Предприемачите от Холандия трябва да се научат да представят себе си и да реагират, когато нещата не се движат по план.
„Културата на провала е много по-приемлива в САЩ,“ коментира Крус. - „Нуждаеш се от провал, за да постигнеш успех на следващата стъпка. Това все още не е реално прието в Холандия“.
Друга пречка пред холандските предприемачи би могла да възникне от задържането им от американските инвеститори само на американските пазари, където са парите, таланта и възможностите. Крус обаче не допуска подобни нагласи, допълвайки че технологичните продукти са привлекателни в световен мащаб.
„Подценявате средния рисков капитал на момче или момиче,“ коментира Крус. - „Те се интересуват от нови предизвикателства и искат да бъдат „първи в квартала“ и затова трябва да обясним какво има за тях“.
Да бъдеш първи в квартала означава да се появиш преди оценката да се повиши, коментира Зигрид Джонанис, директор на StartupDelta, базирана в Холандия мрежа и система за подкрепа на предприемачи, инвеститори и стартиращи компании. - „Ако търсите стартираща компания в Силициевата долина, то оценката й ще е много по-висока от тази в Европа. Затова е огромна възможност да търсиш рисков капитал в европейски стартиращи компании, тъй като получаваш много повече стойност за вложените пари“.
Какво се случва с холандските инвеститори?
Привличането на местни инвеститори в технологични проекти също е част от работата на Крус, но изглежда не е лесна.
„Има пари,“ категорична е тя. - „Има много богати фамилии и те трябва да бъдат убедени, че могат да инвестират в отлични стартиращи компании в Холандия.“
Крус вижда потенциал и в привличането на инвеститори от холандски пенсионни фондове.