Български апарати изследват космически процеси

Около шест часа работа в открития космос е отнел монтажът на уредите.

08.05.2013 | 17:59
Български апарати изследват космически процеси

Българска апаратура беше монтирана на Международната космическа станция, обяви Българска академия на науките. Уредите са разработени от Института за космически изследвания и технологии към БАН, в сътрудничество с международен екип. Те са разработвани в продължение на десет години.

Апаратурата е в състава на научен комплекс по Проект „Обстановка”, в който участват още шест държави – Русия, Украйна, Швеция, „Великобритания”, Полша и Унгария.

Проектът и уредите ще изследват обстановката около космическата станция. В тях е включена Сонда Ленгмюр, с която ще се изследва космическата плазма. Сферичните датчици, монтирани на щанги далече от МКС, ще измерват електрическият потенциал на модулите на станцията.

Монтажът на блоковете и антените на комплекта е отнел шест часа работа в открития космос.

През април от космодрума в Байконур беше изстрелян научният космически спътник “Бион – М”. На борда на биологичния спътник се намират мишки, гущери, охлюви и риби. Целта е да се установят измененията при животните на генетично ниво, по време на продължителен полет.

На спътника, са монтирани и четири български датчика, с цел да се измерва слънчевата радиация. Данните ще имат важно значение при дълговременни полети, какъвто ще е бъдещият полет до Марс.