Гърция ще остане в еврозоната, прогнозира Coface в изследване, представено в София на 15 април 2015.
Компанията за анализ и управление на риска Coface има два сценария за Гърция - оптичистичен и песимистичен.
"По-вероятно е Гърция да остане в еврозоната", каза Милена Виденова, управител на Coface за България.
Според анализа Гърция ще постигне компромис с кредиторите си, а и ЕС не иска прецедент с излизането на страна от еврозоната. Анализаторите обосновават оптимизма си със стабилността на правителството в Атина.
Рисковият сценарий с банкова ваканция и нова валута е по-малко вероятен, смята компанията.
"Българските фирми, които работят с гръцки компании би трябвало да предвиждат авансови плащания поради вероятност от фалит" - каза Милена Виденова пред Bulgaria ON AIR.
Като риск за България тя посочи искането на гръцките власти за увеличаване данъка върху стокооборота на български фирми до 26%.
Една четвърт от банковите активи в България са притежание на гръцки банки, посочи още Виденова.
"Възстановяването е голямо предизвикателство и трудно ще се разграничим", смята управителят на Coface за България.
Гърция е първи търговски партньор на България с 11 000 гръцки компании, работещи на нашия пазар. Германските компании са 6000, посочи Виденова.
Най-голям дял в износа за Гърция от България има електроенергията с 5%, а най-голям дял във вноса за Гърция от България са нефтените масла с 18,5%.
Търговският ни баланс е положителен, с отчитане на годишен спад на износа за Гърция от 4,2% и на вноса от Гърция с 6,9%.
Coface представи анализ на риска и тенденциите в един ключов сектор и една ключова страна - авиосекторът и Гърция на 15 април 2015.
Анализът бе представен от Милена Виденова, управител на Coface за България и Здравко Иванов - главен анализатор на риска Coface България.
Авиоиндустрия: концентрация в сектора
В анализа за авиосектора Coface посочва Азиатско-Тихокеанския регион като зона с най-голям потенциал за ръст, основан на демографските фактори.
Като бариера за инвестициите в Европа Coface посочват ограничението от 49,9% от превозвачите да са собственост на местни лица, спрямо 25% в САЩ.
Coface предвижда силна конкуренция от страна на превозвачите от Персийския залив и ниско влияние на инцидента от Алпите със самолета на Germanwings.
Водещ критерий за развитието на сектора според анализа е наличието на платежоспособно население - силната средна класа, която се развива в Азия /Индонезия, Филипини, Тайланд, Китай, Индия/.
Изследването е базирано на данни от 16 компании, регистрирани в България.
Нискобюджетните компании /LLC/ остават конкурентноспособни.
В България има положителен тренд на авиопревозите на пътници.
Една трета от тях /29,9%/ са реализирани от български авиокомпании. Лидер с най-голям оборот е националният превозвач България Ер.
Целият коментар на Милена Виденова за риска в авиосектора - в предаването за авиация и авиоиндустрия Авиошоу за излъчване по ТВ на 18 април 16:20 и 19 април 10:30