Коментар от Лондон на репортера на Bloomberg TV Том Меткалф, прекарал седмица в Атина в проучване на морската индустрия на Гърция. Том разговаря с Анна Едуардс и Марк Бартън.
Коментар от Лондон на репортера на Bloomberg TV Том Меткалф, прекарал седмица в Атина в проучване на морската индустрия на Гърция. Том разговаря с Анна Едуардс и Марк Бартън.
Колко важна е гръцката морска индустрия?
Гръцката икономика е 0,4% от глобалната икономика. Морската й индустрия обаче е една от най-големите в света.
Това е единствената област, в която могат да претендират за глобално лидерство с 23% от корабите за насипни товари.
Гръцкият флот общо струва към 105 млрд долара през 2015 и е най-скъпият на света.
Осигурява 7% от гръцкия БВП.
Контролираните от Гърция кораби са 19% от танкерите в света и 23% от бълкерите.
За такава малка икономика и малобройно население, това е голямо постижение.
Къде е богатството в гръцката морска индустрия? Кои фамилии я контролират?
Името на Онасис е първото, за което хората се сещат като стане дума за гръцки корабособственици.
Но всъщност днес Янис Ангеликусис е най-богатият корабособственик в Гърция в момента с 2,4 млрд долара.
След това се нареждат Йоргос Прокопиу, Йоргос Економу, Петрос Ливанос и други.
Някои от тях живеят в Гърция, други - не, но офисите им са там.
Тези тримата притежават общо 400 кораба.
Как тези евтини корабни магнати успяват да печелят, въпреки слабостта на гръцката икономика? Сигурно защото са в глобалната търговия, а не в гръцката икономика.
Морската индустрия е глобална индустрия. Гръцката икономика е малка.
Затова отдавна гръцките корабособственици винаги са гледали навън, към търговията между Китай и Австралия. Към доставки на петрол от Саудитска Арабия и Ротердам.
Те са отделени или напълно имунизирани от всякакви проблеми в Гърция.
Как успяват в тази индустрия?
Те може да кажат - с умения, други - с късмет.
Мнозина свързват гръцките корабни магнати с усета да действат в точния момент. Навреме са се насочили към купуване на кораби и с годините са развили невероятни умения към овладяване на пазара.
Това е основната причина за успеха им.
В икономика, която изгуби една четвърт от пика на кризата досега, какво е отношението към тези корабни магнати? Това е икономика с 50% младежка безработица.
Бях в Атина за една седмица, докато писах материала.
Веднага се забелязват социалните и политически проблеми там.
Когато говорих с обикновени хора на улицата, усетих доста гняв, но и доста прагматизъм.
Корабната индустрия може да се ръководи отвсякъде. Няма определена причина да е от Гърция.
Много хора казаха, че правителството няма какво да направи. Ако обложат тези хора с данъци, няма причина те да се върнат обратно в Лондон или Ню Йорк, където са били през 70-те.
Преди няколко години Йоргос Економу каза за Bloomberg, че изобщо не се тревожи за политическата ситуация, защото може да си вземе корабите и да отиде където иска.
Четох материала ти за данъчния режим. Оказва се, че те имат данъчни облекчения от 1967, но май не се вписват с международните стандарти. Но корабните милиардери са се съгласили да плащат повече данъци в близките години.
Да, индустрията е защитена по конституция. Те не плащат никакви данъци върху печалбата, добита в чужбина. А това практически е цялата печалба на корабната компания.
В последните години те призоваха към солидарност с обикновените гърци и удвоиха дела на данъците.
Това е гореща тема.
Преди новото гръцко правителство да дойде на власт са искали да облагат повече корабособствениците. След това обаче изоставиха тези приказки.
Всъщност вече е много трудно да бъдат обложени корабособствениците. Те просто ще напуснат Гърция.
Да се върнем назад. Кажете ни за съперничеството между Онасис и Ниархос. Не само за корабите, но и в живота.
Точно така. Това са героите на индустрията от десетилетия. Те са били двамата най-големи корабособственици в света. Конкурирали са се по броя кораби, броя купени острови, частни яхти, дори пред жените.
Онасис се жени за Жаклин Кенеди.
Какви са новите милиардери? Вие се срещнахте с някои от тях.
Те са по-прикрити. Под натиск са. Преди кризата бяха по-отворени и горди с постижението си.
Сега обаче са се затворили.
Като се разхождаш в Атина, ще откриеш Фондацията Онасис, която има огромен строителен проект, след това и Фондацията Ниархос. Но големите момчета са се снишили. Тяхното влияние не се усеща както това на Онасис.
Сириза, която спечели изборите казва ли нещо за това какво ще прави с данъците за корабособствениците? Има ли някакви мерки или не?
Много интересно.
Нищо не казват.
Не вярвам, че са наясно.
Новият министър на морската индустрия встъпи в длъжност през февруари.
Доста тихо седи, не се показва.
Сякаш гръцката морска индустрия казва - нищо няма да се промени.
И данъкът, за който Анна говори - също.
Така че - добър бизнес за гръцките корабособственици.