Акционерите на Malayisia Airlines подкрепиха делистването на компанията

06.11.2014 | 14:38
Акционерите на Malayisia Airlines подкрепиха делистването на компанията
Акционерите на Malayisia Airlines подкрепиха делистването на компанията

Миноритарните акционери в Malaysia Airlines подкрепиха офертата за 421 млн. долара от мажоритарния акционер, държавният фонд Khazanah Nasional Bhd, който иска да отпише компанията от борсата, съобщава инвеститорите, присъстващи на общото събрание в Куала Лумпур на 6 ноември, съобщава Ройтерс.

Одобрението приближава Khazanah към изпълнението на програмата за връщане на компанията, засегната от двете големи самолетни катастрофи през 2014, отново на печалба.

Коментар за Bloomberg на Мохшин Азиз, анализатор авиация, Maybank Investment Bank.


Общите събрания на авиокомпаниите обикновено са много оживени. Много присъстващи задават трудни въпроси, изразяват несъгласие към борда на директорите и този път едва ли ще е друго.

 

Имаше доста неща след като Malaysia Airlines преживя две различни катастрофи за пет месеца. Да говорим за офертата от Khazanah - 429 млн. долара - близо 20 цента за акция. Акционерите ще я разгледат ли? Добра ли е сделката?

Определено е добра сделка. Когато отчетем факта, че Malaysia Airline не е здрава. Определено ще изпадне в банкрут, ако никой друг не се намеси, за да я освободи. Задават се бели нощи. От аналитична гледна точка е добра оферта. Акционерите би трябвало да я приемат. Не очаквам да има никаква съпротива, не и реална, от миноритарни акционери в опит да напомпат цената. Офертата е наистина добра.

 

Говорят за делистване на компанията, после, след 3 до 5 години отново да излязат на пазара. Важно ли е компанията да се приватизира? Казахме, че преживяха много в последните месеци. Но и преди това правителството трябваше да се намеси и да даде живот на компанията.

Така е. Най-малкото компанията не е здрава. Много е болна. Иска много усилия за възстановяването й. Да се положат тези усилия в рамките на една публична компания е много съгласувания, мерки, да обясняваш на акционерите, на регулаторите, отнема много време, много капитал и прави работата по-тежка, отколкото е.

Ако е частна, ще можете да приложите всички тези промени, да го направиш по-плавно и по-икономично.

Затова определено е правилно. Що се отнася дали може да стане за 3-5г., всичко зависи от изпълнението. Трябва да видим мерки за изпълнението, преди да си формираме мнение - дали е правилно или не.

 

Говорите за изпълнение, подписване. Khazanah споменава за този план за преструктуриране за 6 млрд.

Искат да съкратят 6 хиляди работни места. Търсят нов директор по цял свят. И искат да отпишат компанията от пазара, както казахме. Това достатъчно ли е? Това ли са болезнените мерки, за които премиерът говори? Ще бъде ли достатъчно, за да удържи цялата авиокомпания?

Надявам се. В края на краищата, ако намалите дейността си до рамките на пазара, това е добра рамка, в която можете да работите.

Други  компании се развиват добре с тази философия.

Ако Malaysia Airlines трябва да се придържа към нея стриктно в следващите няколко години и може би и постоянно, аз съм уверен, че ще бъде устойчив и печеливш бизнес в дългосрочен план.

Все още има да се прилагат правни мерки, и много други неща, но най-важното - да оформят правилния мащаб на бизнеса си и да остават адекватни.

 

Това ли и бутонът за рестарт за компанията? Ще има ли чист старт след поглъщането? Какво следва за MH? Казвате, че не е свършено много.

Да, за съжаление след съобщението на Khazanah на плана от 12 пункта, нищо не се случи. Malaysia Airlines продължава да си работи както преди.

Все още издава много евтини билети ежедневно. Смятам, че това няма да помогне на компанията, нито на индустрията. Защото ако очакваните финансови резултати покажат големи загуби, това ще увеличи затрудненията й.

Не сме виждали никакви значителни промени като начин на правене на бизнес.

Предполагам, че компанията първо ще поиска да стане частна,  преди да направи някакви промени.

Трябва да чакаме.

 

Още по темата

Да, няма и развитие по разследването на катастрофите на MH17 и MH370. Последен въпрос - знаете ли кой ще бъде новият директор? Кой ще е?

Труден въпрос. Първо хората говореха за бившия новозелансдки директор. После чухме за г.н Кристоф Мюлер от Aerlingus.

Никой не е казва нищо  сигурно и затова преди да има официално съобщение, всичко е спекулация.

Но искам да кажа нещо важно - нито един директор не може да направи една авиокомпания печеливша сам.

Това не е индивидуален спорт, а е отборен.

Въпросът трябва да бъде дали директорът ще успее да обедини екипа в посоката на успеха и устойчиво развитие и печалба. Това е въпросът. Но аз още нямам отговор. Трябва да изчакаме да се яви капитанът на кораба.