Над 15% спад на туристите от страните от ЕС само за първите 8 месеца от година, сочат данни на Асоциацията на туроператорите. Според туроператорите, причината за последователните два лоши туристически сезони у нас е некомпетентните решения на държавата, вземани през последна година и половина.
Според туроператорите, липсват наредби към Закона за туризма, което усложнява регулирането на бизнес средата. Така, според тях, се увеличава броя на т.нар „кухи“ структури – неправителствени организации без реален персонал. Освен това, за първите 7 месеца от бюджета за Нац. туристическа реклама са изразходвани 3 млн. и 500 хил. лв., като за маркетинг проучвания и реклама в интернет не е похарчен нито лев.
"За електронно присъствие ние сме сподели 0 лв. т.е България не същества в електронна среда в този смисъл в професионален план, така както съществуват друга пазари. Македония само за присъствие в Google, изразходват между 300 и 400 хил. евро годишна сума." - заяви Байко Байков от Асоциация на туроператорите.
За тази година спад има Украйна с 10%. Стабилен поток от туристи остават - Сърбия, Македония и Израел.
"За тази година може би благодарение на големия брой резиденти от Русия, броят на туристите е приблизително същия, имаме спад от Украйна с около 10% от останалите пазари имаме ръст на израелския ръст имаме ръст от 29%, това се държи на Сарафо." - подчерта Байков.
"Ние забелязваме в устойчива тенденция на спад на туристи на ключовите европейски пазари това са Германия,в Великобритания, скандинавските пазари, това с пазарите, които осигурява устойчивост на българския туризъм, защото са предвидими. Изместването на фокуса от тези пазари е изключително тревожно, тази тревога с засилва на фона на общотоостъпление на ЕС пазари." - допълни Байков.
До 30% спад на туристи отчитат и повечето страните в ЕС, с изключение на Австрия която има ръст от 16%. Според туроператорите какъв ще бъде зимния сезон тази година ще стане ясно едва след най-голямото туристическо изложение World Travel Market в Лондон през ноември. За сега не се очаква и повишение на цените на хотелските услуги.