Защо може да гръмне свободната търговска зона в Тянджин, Китай?
Коментар от Хонконг на Джон Даусън, Bloomberg.
Миналата седмица най-големите се събраха в Тянджин за Световния икономически форум. В този град живеят 14 млн души, той се управлява директно от централното правителство като един от петте национални градове, заедно с Шанхай, Пекин и Хонконг, Гуанджоу.
Тянджин предстои да отвори зона за свободна търговия.
На графиката се вижда цената на компаниите, със седалище в Тянджин, в синьо. Имаме ръст от 20% от средата на юли. Това е страхотен ръст.
За разлика от ръста от 30% на индекса SCI 300 на най-големите компании в Китай.
Това е разликата. Това е надеждата.
Има тревога, че това рали може да не се задържи дълго, че ръстът е спекулативен и ще падне, щом заработи търговската зона.
Посочва се бързият ръст например на Ченджин Марийн Шипинг, 45%. Оценката скочи до 152 пъти нетните активи на компанията. Това са супертанкерите. Вижте тази оценка!
И я сравнете със SCI 300, 1,5 пъти над нетните активи - това е тревожно.
Да видим какво става зад шума около Шанхайската зона за свободна търговия.
Например Shanghai International Port Group е имала 170% ръст пет седмици след като правителството одобри зоната. Това беше през август миналата година.
Акциите им паднаха след това 32%.
Най-големият проблем в Китай са темповете на реформите.
Те са бавни.
Shanghai Port, друга компания, не е под пика, почти година след старта на зоната. Компанията отбеляза невероятен ръст през 2013, съобщава China Daily.
В същото време в Ченджин Airbus отваря първата си поточна линия за сглобяване на самолети извън Европа..
Въпросът е дали това темпо може да се промени отново нагоре и на каква цена.
Това е глобалната перспектива.
Аз съм Джон Доусън.
Това е глобалната перспектива за днес, 16 септември 2014.