С развитието на технологиите и механизиранито на редица дейности все по- актуален става въпросът за мястото на хората в работния процес в бъдеще. Наскоро японски учени представиха роботи, които биха могли да заменят традиционните водещи на новини. Дроните, на свой ред, все по-успешно се интегрират в работата при справяне с последиците от природни бедствия, в медийните продукции на мащабни събития, а също и в куриерски дейности и обслужването на клиенти в ресторанти.
При всичките съобщения за „роботи“, които заменят хора на работните им места, данните от ново проучване на американския Център за изследване на общественото мнение Pew показват, че експертите не са на едно мнение по въпроса. В проучването са анкетирани 2 551 експерти. На въпроса дали към 2025 година работните места, които ще бъдат автоматизирани, уеб базирани или заменени от изкуствен интелект ще бъдат повече от новосъздадените- 48% отговарят „утвърдително“. Положителната новина е, че мнозинството от запитаните- или 51%, все пак не споделят песимистичното на пръв поглед твърдение, става ясно от публикация на Уoлтър Фрик в Harvard Business Review. Той допълва, че ключът към отговора на въпроса е да прогнозираме кои професии ще бъдат автоматизирани и кои не. Но истината е, че ние просто не можем да знаем кои професии в кои сектори ще бъдат автоматизирани и кога.
За тези, които се страхуват да не бъдат заменени от роботи, фактът, че експертите не споделят категорично едно мнение за бъдещото автоматизиране на работната сила, може би е успокоение.
Традиционната мъдрост, поддържана от дълго време, е че докато технологиите може да заменят работна сила в краткосрочен план, то няма да намалят заетостта в дългосрочен.
Подобен извод илюстрират и данните от проучване на икономисти, проведено през февруари тази година от Университета в Чикаго. Едва 2% от анкетираните са убедени, че автоматизацията ще намали работните места в САЩ.
В исторически план, страховете от провокираната от технологиите безработица, не се оправдават, както заради продължаващото увеличаване на търсенето на стоки и услуги, така и заради усвояването на нови умения от служителите и намирането на създаването на нови професии. Ние може да имаме нужда от по-малко работници да произвежда храна в сравнение с преди години, но също така сме развили апетит към по-големи къщи, по-бързи коли и по-комплексни забавления. В този смисъл бъдещите поколения определено ще намират нови сфери на реализация. И така обществото се развива.