Как рекламираме България навън и какви послания отправяме?

Според министър Ангелкова клипът, рекламиращ България не е имиджов, а е свързан с това да се представим като кинодестинация

13.10.2015 | 13:47 Редактор:
Как рекламираме България навън и какви послания отправяме?
Как рекламираме България навън и какви послания отправяме?

Рози, кисело мляко, ракия, ски, море. Това са част от думите, с които се асоциира името на България. Както всяка друга държава и нашата се стреми към международна популярност. И за целта трябва да утвърди марката BG по света. Усилия и ресурси не трябва да се пестят! Но защо всяка кампания, клип и дори брошура се проблематизират и водят до скандал? Кои са добрите примери, които могат да променят туристическия образ на България? Как да се популяризираме като дестинация? Правилно ли се рекламираме? Може ли киноиндустрията да помогне? 

Това са само част от въпросите, на които екипът на предаването Днес потърси отговори, по повод новия рекламен клип с цяла плеяда холивудски звезди.

"България е мястото!", "Тук всичко е възможно" са само част от репликите, които изрича Силвестър Сталоун заедно с още няколко знаменитости. Целта е да бъдат привлечени повече туристи у нас.

"Клипът, рекламиращ България с известни холивудски звезди, не е имиджов, а е свързан с това да се представим като кинодестинация, за което страната ни има огромен потенциал." - заяви министърът на туризма Николина Ангелкова в специално интервю за ДНЕС. 

"Не съм подведена при реализацията на клипа, искаме да подчертаем, че България има възможност да стане кинодестинация и връзката между туризма и киното е очевидна." - подчерта министър Ангелкова. 

Министър Ангелкова даде пример с това, че на местата, където е сниман филмът за Хари Потър, се отчита ръст на туристите с над 50 на сто. В националния парк на Сидни, където е сниман "Мисията невъзможна 2", броят на туристите се е увеличил с повече от 200%.

"България има нужда да се дистанцира от имиджа на евтина дестинация. Рекламата трябва да е насочена към алтернативен туризъм." - поясни Димитър Попов, член на УС на Асоциацията на българските туроператори и туристически агенти АБТТА. 

Попов смята, че клипът е добър, но рекламира киноиндустрията и няма връзка с туризма.

Телевизионният продуцент Виктор Димчев определи клипът като много симпатичен, но допълни, че рекламира една продуцентска къща, а не България. Боян Кутевски, преподавател по реклама в НБУ смята, че в подобен клип е добре да се използва маркетинг на преживяванията.

Новият рекламен клип за България предизвика вихрушка от коментари и реакции в социалните мрежи, видя екипът на предаването Днес. Мнозина го оцениха като нещо ново, различно и положително. Звезди, които говорят за страната ни.

Не липсваха обаче и критики – че София не е България, че кадрите са твърде мрачни, че фонът с разрушения завод зад Силвестър Сталоун е крайно неудачен. Някои риторично попитаха дали тези актьори биха се изказали по същия ласкав начин, ако познаваха по-добре българската реалност.

България може да бъде рекламирана навън и индиректно. Точно това се случва в новия видео клип на вокала на метъл бандата Rammstein - Тил Линдеман, който е съвместен проект с други мизуканти. Видеото е изцяло вдъхновено от българския фолклор – кукери гонят самодиви насред българска гора.

Френската Държавна агенцията за развитие на туризма проведе най-голямата досега интегрирана маркетингова кампания на британския пазар под слогана What’s your tour de France? Игра на думи, която прави връзка между най-популярното спортно събитие във Франция - колоездачната обиколка Тур дьо Франс и туристическите обиколки.

Световните знаменитости си имат любими дестинации. Първи в класацията е Дубай. Семейство Бекъм са привлечени от белите плажове и луксозните хотели. Кейт Мос, Аштън Къчър и Мила Кунис предпочитат Френската ривиера с нейната страхотна кухня и природа. Ева Лонгория и Никол Кидман обожават сините води и невероятни гледки на Бора Бора. Как предпочитанията на известните допринастя за туризма, екипът на предаването Днес дава конкретен пример.

По следите на граф Дракула е запазена марка за туризма отвъд Дунава. Румъния обаче привлича чужденци и с призрака на комунизма. Оказва се, че и България се рекламира по света не само със спиращите дъха природни гледки, морски и зимни курорти или археология, но и с Музея за социалистическо изкуство. Ако пътувате със самолет е вероятно да попаднете на стария за родния музей на тоталитарното изкуство. Тя приканва туристи от цял свят да разгледат статуите на комунистически функционери като Ленин, Сталин и Георги Димитров.

Холивудската знаменитост Джулиан Мур може и да спечели Оскар за най-добра актриса, но турските власти я отхвърлиха като потенциално лице, което да представя туризма на страната. 

За коментари по темата в предаването Днес се включиха и Румен Драганов от Националния борд по туризъм, Катя Димитрова, заместник-председател на Българската асоциация на PR агенциите и Борис Луканов, специалист по маркетингови комуникации и PR.

Вижте всичко това в следващото видео: