Денят ON AIR

Всеки делник от 19:15 часа
още

Визията за София до 2-3г /обновена/

Вили Лилков, зам.-председател на СОС

13.08.2014 | 23:27
Визията за София до 2-3г /обновена/
Визията за София до 2-3г /обновена/

Интервю на Вили Лилков, зам.-председател на СОС за Радинела Бусерска в Денят он ер на 13 август.


През 2005 Софийското поле се наводни. Готова ли е София за подобно бедствие?

Кметът докладва, че всички реки са почистени и няма опасност като тази, сполетяла Мизия, Добрич и др. места.

Но на много места в София проблемът е не в реките, а в липсата на канализация като Модерно предградие.

Около 40% от територията на столицата няма канализация: това е големият проблем.

Включително и т.нар. елитни квартали като Драгалевци?

Тези „елитни“ квартали са компрометирани, защото там няма канализация и едва ли скоро ще може да се направи, поради сложността в отчуждаването на имотите.

Но не по-малко сложно е в и в северните квартали. Там няма никаква канализация.

Това са райони, които деградират в последно време и се нуждаят от инвестиции.

Там и Софийското поле е по-ниско.

От какво най-спешно се нуждае София до 203г.?

От три неща.

Инфраструктура.

Инфраструктура.

Инфраструктура.

Това са ключовите думи.

Нерешаването на проблемите на инфраструктура на дадена зона е свързано веднага с проблемите на строителството, с транспорта, комуникациите.

Трябва да се сложи край на този тип изграждане на София, в който първо се строи, а след това се мисли как да се уреди въпросът с канализацията..

Изграждането „на парче“?

Примерите с Манастирски ливади са пред очите ни. Там има 6-етажни сгради на септични ями.

Това просто не бива да се допуска.

Към проблема с инфраструктурата трябва да се реши и проблемът с интегрираното въздействие в определена зона. Т.е. да няма работа „на парче“

Когато се влиза да се работи в определена зона да се решат колкото се може повече проблеми.

Затова Столична община разработи т.нар. интегрирани планове за градско възстановяване и развитие.

Това са комплекс от мерки, планове и политики, които се прилагат интегрирано в определена зона с цел възстановяването и развитието й.

Това обаче струва много пари. Милиони или дори милиарди.

Милиарди. За следващите 6г. има три зони, които сме набелязали като най-проблемни.

Едната е наречена Социална – СЗ райони, Модерно предградие, Илиенци, Требич, части от Красна поляна, части от Илинден, Надежда, квартал Свобода..

Там ли е т.нар. деградиращ жилищен фонд..?

Голяма част от него.

Освен това там са струпани и гета. Има и криминогенна обстановка.

Микс от проблеми, плюс лоша инфраструктура.

Втората зона е наречена Икономическа.

Това е складово-производствената зона Слатина, научно-производствената зона Искър и части от Младост, части от териториите на БАН, където също трябва да се подходи интегрирано.

Да се изгради инфраструктура, да се изгради Бизнес паркът, да се изгради технологичния парк и да се решат много проблеми с инфраструктурата и транспорта.

Тук, дори на територията, на която се намира студиото /летище София, б.ред/, ще се подходи интегрирано и в следващите 5-6 години, до 2020, би трябвало да влязат по линия на държавата, общината, публично-частното партньорство и основно от европейските фондове около 1,5 млрд лв.

Откъде ще вземете тези пари? Съфинансиране?..

Публично-частно партньорство, но основно европейски пари. Разбира се, общината трябва да вложи в тези интегрирани планове за 6г. около 580 млн лв, в това число да заложи и пари за отчуждаване.

Големите проблеми в решаването на инфраструктурната са тези, свързани с отчуждаването.

Например Модерно предградие.

Наречено е така преди 100г., но там проблемът е канализацията.

Септичните ями на хората при всеки дъжд се изливат на улицата или пред домовете им.

За 100 години проблемът не е решен и когато сега се опитваме да го решим, се изправяме пред отчуждаването.

А то не може да се реши докато не приключат всички „съдебни екстри“.

Ще ви питам и за по-малки проблеми, извън общата визия, която очертахте.. Какво става с метрото? Кога ще има метро до летището?

Трябва да приключи 2015.

Този лъч, между Бизнес парка и летището.

Третият лъч тепърва започва, има проекти, пари. Освен това нашите строители имат фантастичен опит и нашето метро може да се гордее с някои постижения, за които може да говорим друг път.

Продължава и строителството на метрото към Хладилника.

Там ще имаме метростанция Витоша до 1,5г.

Ще поскъпне ли билетчето за градски транспорт?

Вероятно не.

Ще има промяна в цената на превозните документи с цел да се стимулира закупуването на карти за многократно използване.

Единичният билет вероятно ще остане на това ниво.

Но реалната себестойност на билета отдавна е надхвърлила 1лв.

Ваша е тезата, че ако има повече контрольори, гратисчиите ще са по-малко и билетът няма да поскъпне.

Гратисът достигна неприятни размери. В някои зони над 20%.

Няма дружество, бизнес, който да издържи при такива условия.

Центърът за градска мобилност в момента е в дело. Може би ще бъдат осъдени. Много интересен казус. Означава ли, че те не могат да вдигат колите, паркирани неправилно или се тълкува по различен начин?

Има проблем, но самото вдигане на кола, неправилно паркирана - това е написано в закона.

Друг е въпросът дали това дружество, като общинско търговско дружество, има право да извършва тази дейност без да е имало конкурс.

Но това е въпрос..

Този въпрос може би след време ще стане излишен, когато тези 700 000 автомобила в София ще има къде да паркират. Ще има ли паркинги?

Това и изпуснато в годините на изграждане на София.

Генералното решение е бърз, удобен и евтин градски транспорт.

Една трета от градската среда е достъпна за хора с увреждания, според неофициалната статистика. Това справедливо и морално ли е? Кога тези хора ще могат спокойно да отидат на театър? Кога ще има рампи, асансьори?

Това е дълг на Столична община.

В следващите години трябва да има мощна инвестиция точно в тази инфраструктура, която облекчава живота на хората.

Във вашия визионерски план застъпена ли е?

Да. Всяка улица, която се реконструира, ще се прави „от-до“.

За или против паметника на Съветската армия?

Едно от най-скъпите места в София.

Какво се прави в момента – подготвя се задание, въз основа на което да се проведе конкурс за реконструкция на Княжеската градина.

Това не е градината на паметника на Съветската армия, а Княжеската градина. Това е историческото име.

В заданието се предвижда както реконструкция с оставянето на паметника, така и възможност да се появят проекти, които не предвиждат оставянето на паметника.

Моето мнение е, че това е място, което трябва да обедини софиянци. Сега паметникът ги разделя. А публичните пространства трябва да ни събират.

Очаквам проект, достоен за сърцето на София, който да не разделя софиянци.

Последен въпрос – как виждате София след 2-3 до 5г.?

С по-бързи темпове ще се модернизира, със сигурност. Ще се придвижи доста рязко по-напред в класациите в Европа. След 2007, когато започна кризата намаляха темповете и може би с европейски пари успяваме да правим повечето неща в града.

Но София тепърва ще става модерен град.


Цялото интервю - във видеото.