Модерната търговия откри ниши за българските производители
Навлизането на големите търговски вериги са изсветлили българската икономика, каза за Веселин Дремджиев в Денят он ер анализаторът от Института за пазарна икономика, Николай Вълканов.
Докладът на ИПИ по темата изследва ефектите от навлизането на модерната търговия у нас и според него първият е фискалният – през 2004-2013 има няколко години със сериозен ръст в оборотите на търговията на дребно. Това изсветляване се вижда когато ръстът се изчисти от инфлацията и ръста на потреблението на домакинствата и към него се прибави броя новоотворени магазини в сферата на модерната търговия, поясни Николай Вълканов. За периода е било внесено ДДС от 1 млрд лв.
Още по темата
Големите търговски вериги не са приемани еднозначно и в Европа. Ефектът от това е и че за последните 4-5г. малко над 2000 малки търговски обекта в България са затворили. Трудно е обаче да се откроят причините – заради засилената конкуренция, кризата или естествени причини. Факт е обаче, че към днешна дата имаме най-голям брой обекти за търговия на дребно с храни и напитки, отколкото когато и да било след 1990, при значително по-малко население, обясни Вълканов.
Статистиката очевидно доказва, че навлизането на модерната търговия е помогнала за откриването на нови ниши пред малките търговци. Наблюдаваме сериозен ръст на специализираните магазини за плодове и зеленчуци, за месо, за мляко и млечни произведения, риба и морски продукти. Очевидно потребителите не успяват да намерят в големите вериги всичко това, от което имат нужда чрез съответното търсенето на цена-качество. Това открива ниши за малките търговци и след това и пред дребните български производители, които биха могли да ги запълнят доста успешно.
Цялото интервю от Денят он ер във видеото.
Останете информирани с Bulgaria ON AIR и в канала ни в
Google News Showcase.
Харесайте страницата ни във Facebook
ТУК