Крадат колите ... с паяк и репатрак
Как се краде автомобил посред бял ден? Ами с паяк разбира се. Автоджамбазите стават все по-изобретателни ... и нагли.
От МВР отчитат отново бум на кражбите на коли, пише Стандарт. 47 возила са откраднати с паяк и репатрак за последните 3 месеца. Най-често се "вдигат" в центъра на София в сутрешните часове. Близо 80% от задигнатите автомобили са с регистрация от провинцията.
Апашите избират както нови, така и стари автомобили. Собствениците разбират, че колата им е "вдигната" с паяк от работещите в близост магазини или охранители. Според техните разкази автоджамбазите не се притесняват от никого, носят униформа и дори разговарят с преминаващите хора.
Не са малко случаите, при които автомобилите се крадат с репатраци. Най-често наистина закъсали автомобили на пътя, които чакат помощ, стават мишена на крадците.
"Хората вече не седят при колите си както едно време. Заключват или направо тръгват за помощ. Но вместо нея сигналите следят крадци, които директно отмъкват автомобила за части или пък го ремонтират и го изкарват през границата", обясниха криминалистите.
Още по темата
Преди около 5 години започват този вид изобретателни кражби. Тогава автоджамбазите действат в периферията на София и по Околовръстното шосе. Сега обаче навлизат в централна градска част, особено в районите на разширение на зелената зона за паркиране.
Запознати твърдят, че откраднатото се разфасова в автоморги в "Люлин". Има и група, която действа предимно в района на северните квартали и центъра около жп гарата.
Автоджамбазите работят предимно вечер и вдигат по-стари коли. Мишена са дори и такива, които не са в движение. Разглобяването им става в района на "Илиянци". Ламарините се предават на скрап, а частите се пласират по малките магазинчета на столичната улица "Цар Симеон".
Крадците с репатраците са главно в районите на "Дружба" и "Младост". Те не подбират, а отмъкват всякакви коли, оставени на по-широките булеварди. Рядко влизат в междублоковите пространства, за да крадат. Основното място, където разфасоват колите е в малки гаражи около гара Искър.
Разследващите са влезли в дирите на крадците, но досега нямат успех да заловят самия паяк, докато прекарва откраднатия автомобил. Във всички останали случаи няма как да се докаже, че с този вид превозно средство се извършват кражбите. Причината - крадците са регистрирали действаща фирма за изкупуване на коли за скрап или за оказване на пътна помощ.
Не са малко случаите, когато жертвите на кражба сами започват да издирват крадците. Има създадени няколко сайта, както и група във Facebook за хората, чиито автомобили са били отнети.
Автоджамбазите са станали толкова нагли, че използват услугите на легални транспортни фирми и "Пътна помощ". Викат репатрака на адрес, като казват, че са закъсали. Представят фалшиви документи и лични карти, колата се вдига и се доставя на посочения от тях адрес.
Лесно се обезвреждат и допълнителни имобилайзери на двигателя, твърдят криминалисти. От МВР довериха, че по техни данни едни от най-големите играчи в сферата на автокражбите в столицата са хора от далечни точки на България.
Скъпите джипове "Мерцедес", "Ауди", БМВ и "Роувър" се крадат предимно с електроника. Крадците следват собственика и изчакват да спре и да паркира някъде. Приближават се на такова разстояние, че да може с помощта на електрониката да блокират заключването на колата с дистанционното устройство от неподозиращия й собственик. Щом той се отдалечи, крадецът се качва, разкодира компютъра и потегля.
Манипулацията става с устройство OBD (On-board diagnostics), което може да се купи в интернет за 4500 евро. Откраднатото се изнася към Украйна и други бивши съветски републики. В последно време голям пазар е и размирна Сирия, където от поне 2 години вече се карат крадени от България джипове.
Крадците предпочитат по-новите коли, предимно с TDI двигател, помпа-дюза/комън рейл. Избират най-много "Ауди" и БМВ. Причината - лесната и бърза реализация на скъпо струващите части.
Автомобилът се разглобява до сутринта. Още на другия ден по моргите започват да се продават дюзи, помпа, маховик, турбо, датчици, глава, скоростна кутия и други части, по които няма номер на шаси или двигател и не могат да се проследят. Това са едни бързи минимум 2000 лева за една нощ, обясняват механици.
Какво да правим, ако ни откраднат автомобила?
Първо и най-важно е да уведомим компетентните органи за кражбата. Често автомобили се крадат, за да се извърши престъпление с тях, предизвикване на катастрофа или щета на трето лице. В участъка трябва да отидете с талона/ документите на колата си. Там ще попълните заявление къде точно сте оставили автомобила си, описание, регистрационен номер, вещи в него и т.н.
След това се обадете на застрахователя си. Там трябва да представите всички налични документи и ключове на автомобила си.
Не е желателно да оставяте лични документи, кредитни или дебитни карти в автомобила си, но ако има такива веднага уведомете банката за кражбата.
Не оставяйте документите за автомобила в него.
Съвети как да избегнете кражба:
Паркирайте на добре осветени места нощем и винаги проверявайте, дали автомобила ви е добре заключен.
Не оставяйте чанти, сакове, куфари и подобни на видни места в него. Тези предмети провокират крадците.
Дори и да напуснете колата си за кратко време - винаги взимайте контактния ключ от таблото и заключвайте.
Останете информирани с Bulgaria ON AIR и в канала ни в
Google News Showcase.
Харесайте страницата ни във Facebook
ТУК
преди 3 години