Министър Московски: Системата на таксите за ползване на пътища у нас е неефективна

Около 160 млн. лева са приходите от винетки в България

18.09.2015 | 14:23 Редактор:
Министър Московски: Системата на таксите за ползване на пътища у нас е неефективна
Министър Московски: Системата на таксите за ползване на пътища у нас е неефективна

Системата на таксите за ползване на пътища у нас е неефективна, заяви министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията Ивайло Московски по време на откриването на среща на министрите за развитието на пътния транспосрт, организирана от Световната банка във Варна. Транспортният министър даде за пример транзитните пътни такси за еднакво разстояние от 400 км - дневната такса у нас за товарен камион е около 10 евро, в Австрия цената е около 142 евро, а в Словения и Германия – около 100 евро.

"Това е изключително голям дисбаланс. Съществуват сериозни различия между начина на управление на пътната инфраструктура на България и на съседни страни от региона." - смята министър Московски.

Около 160 млн. лева са приходите от винетки в България, а междувременно за базовата поддръжка на пътната мрежа, и то на основните коридори, е 600 милиона лева, коментира транспортният министър. 

"Това означава, че сме неспособни да поддържаме мрежата, а да не говорим да инвестираме и да я развиваме без евро фондове." - добави той.

Съществува и дисбаланс между транзитните такси в пътния и железопътния транспорт. 

"В жп сектора от години таксите се заплащат на база тон/км за товарните и на км за пътните превози. ЕК стриктно следи размера на инфраструктурните такси, за да не се позволи скрито субсидиране на железниците през прекалено ниски такси. Като резултат, транзитните жп такси са на европейско ниво, а пътните са много по-ниски. Това води до абсурдната ситуация превозването с влак на товари през територията на страната, да бъде няколко пъти по-скъпо от това с пътни превозни средства. В същото време, в Европа предпочитаният транспорт е железопътният." - коментира министър Ивайло Московски. 

В момента има двойно субсидиране – на поддръжката пътищата, поради ниските транзитни такси за преминаване, и в същото време на железницата, поради липсата на достатъчно приходи от превоз, посочи министър Московски.

По справедлив начин трябва да се покриват разходите за поддръжка на пътната инфраструктура - най-вече от тези, които я използват и от тези, които я износват и причиняват замърсяване, смята министър Московски. Според него новите тарифи трябва да гарантират честна конкуренция между двата вида транспорт. Това ще осигури ефективно използване на ресурсите и инфраструктурата, коментира още транспортният министър.

"Трябва да намерим методика, която да позволява държавата да балансира приходите. Тези механизми може да са свързани с въвеждане на система за електронно събиране на такси от разстояние или на смесени варианти. Това ще позволи на държавата да балансира политиката си освен в изграждането и в поддържането на пътната мрежа." - каза в заключение министър Московски.