Повечето преподаватели придават важна роля на училището при формирането на ценности

Като водещи ценности за възпитание учителите определят толерантността и зачитането на човешкия живот и достойнство

11.09.2015 | 15:37 Редактор:
Повечето преподаватели придават важна роля на училището при формирането на ценности
Повечето преподаватели придават важна роля на училището при формирането на ценности

Училището има важна роля при формирането на ценностите на младите хора, споделят повечето преподаватели, участвали в проучване на Глобал Метрикс по поръчка на Център за приобщаващо образование,  с подкрепата на  Сердика Офиси и фондация „Америка за България“. Допитването е проведено сред 300 учители на класове от 1 до 8 в цялата страна. От  посочените отговори става ясно, че училището трябва да възпитава ценности като:

•    толерантност (85%),
•    зачитане на човешкия живот и достойнство (75%),
•    отстояване на собствено мнение и свобода на изразяването (66%),  
•    уважение към други култури и религии (61%),
•    зачитане на човешките права (60%),
•    солидарност и взаимопомощ (59%),
•    умение за съчувствие и съпреживяване (51%),
•    равенство между половете (45%).

Като водещи проблеми учителите споделят незаинтересоваността на учениците от учебния материал (49%) и сложното, трудноразбираемо учебно съдържание (31%). Независимо от това за 71% от учителите нуждите на всяко дете са в центъра и те насочват усилия да  развият потенциала на учениците, става ясно от отговорите от проучването.

83% от преподавателите виждат себе си по-скоро като „вдъхновители и мотиватори”, а не толкова като преносител на знания и факти.  Наред с това, преобладаващата част от учителите се стремят да изграждат непринудени и приятелски отношения със своите ученици (70%), а едва 15% държат на строгите и дистанцирани отношения учител-ученик.

Изпълнителният директор на Центъра за приобщаващо образование Ива Бонева коментира, че „данните от проучването категорично сочат, че приобщаващото образование е решение за проблемите, с които българските учители се сблъскват ежедневно в своята работа. Приобщаващият модел поставя  във фокуса на внимание нуждите на всяко дете и развитието на неговия потенциал, подкрепя учителите и работи с родителската общност”, коментира Бонева.

Само за година делът на учителите, които подкрепят приобщаващото образование в училищата е нараснал двойно, посочват още от българска неправителствена организация - Център за приобщаващо образование /ЦПО/.