Милена Дамянова: С промените в образованието ще наложим практическите умения при децата

Много голям и добър ефект ще даде разделянето на гимназиалната степен на два етапа – на първи и втори гимназиален етап

05.05.2015 | 16:38 Редактор:
Милена Дамянова: С промените в образованието ще наложим практическите умения при децата
Милена Дамянова: С промените в образованието ще наложим практическите умения при децата

С промените в образованието ще наложим практическите умения при децата, заяви Милена Дамянова, председател на Комисията по образованието и науката в 43-ото НС, по повод предстоящата конференция „Финансово образование за устойчива икономика“, която ще се проведе на 11 май 2015 в Хотел „Балкан“, София.

Организатори на събитието са медийна група Bulgaria On Air, Bloomberg TV и Investor.bg.

Г-жо Дамянова, как връзката между образованието и бизнеса може да стане по-ефикасна, по-добра?

На първо място като се приеме законът за предучилищното и училищното образование, в който за първи път се поставят изисквания за усвоявания на умения, които учениците трябва да усвояват в училище. Тоест, когато този законопроект бъде приет, въз основа на него ще се разработят нови учебни програми за училищното образование, които ще дават на децата уменията, които са им необходими за 21 век. Говоря за умения като критично мислене, предприемачество, креативност, умения за извличане и използване на информация. Това са уменията, които са необходими на бизнеса днес и за които си говорим от години наред. Но, уменията които се проверяват и на международните изследвания за грамотност. В законопроекта изрично е записано, че учениците ще имат възможност да изучават и предприемачество, дори и в проектите на програми, които започнаха да се разработват още по време на първия мандат на г-н Борисов. Предметът „Бит и технологии“ вече се преименува на „Предприемачество и технологии“. Тук имаме изключително успешни практики, защото само в рамките на първото правителство на г-н Борисов, в 80% от училищата в начален етап беше въведено предприемачество. Стартира се в пилотен прогимназиален етап. Това са политики, които трябва да продължат, така че наистина бизнеса да получи кадрите, от които има нужда.

Много голям и добър ефект ще даде разделянето на гимназиалната степен на два етапа – на първи и втори гимназиален етап. Тоест, първи гимназиален етап от осми до десети клас, а втори гимназиален клас от единадесети и дванадесети клас, защото в тези последни две години е предвидено училищата да работят заедно с висшите училища, заедно с бизнеса, да разработват съвместно програми, така че наистина да се подобри връзката между средно и висше образование от една страна и средно образование и пазар на труда от друга.

Тоест, след като един 18-19 годишен човек завърши средното си образование, спокойно ще може свободно да попълни данъчната си декларация, ще бъде финансово грамотен да направи застраховка, например на дома си и ще знае какъв трудов договор подписва с бъдещия си работодател?

Категорично това са знания и умения, които сме предвидили да бъдат заложени в новите учебни програми. Има изрични записи в закона и по отношение на предприемачеството. И колегите от „АБВ“ са направили предложения за финансова грамотност, които ние ще подкрепим, надявам се и останалите парламентарни групи също. Защото това са важните за младите хора умения.

Има ли някои други примери, освен изброените, които включват курсовете изучавани в средното образование?

Примери не мога да дам, защото законът поставя само основите. Както казах той поставя изискването учебните програми да се базират вече на компетентности. Тоест, не само знания. Години наред си говорим, че децата ни усвояват прекалено много теорeтични знания, а им липсва практиката, липсват практическите умения. След това се налага да доучват, налага се на бизнеса да им заплаща допълнителни квалификации. Когато обаче се преработят новите учебни програми, съгласно това което е заложено в законопроекта, съгласно посочените компетентности вече наистина практическата подготовка ще бъде на доста по-различно ниво. Освен това сме предвидили и въвеждане на кариерно ориентиране. В периода 2011 – 2013 година Министерството на образованието и науката изпълняваше един проект за кариерно ориентиране, разкриха се кариерни центрове. Има вече кариерни консултанти в училищата. Това е много важно за изборът, който ще направят младите хора за своето развитие. Важно е в училище те да получават тази кариерна ориентация, така че да видят положителните страни на всяка една професия и да могат да направят информиран избор за своето бъдеще.

Всички тези промени част от реформата в образованието ли са?

Всички тези промени са част от реформата и част от законопроекта, който в момента се разглежда на второ четене в Комисията по образованието и науката. И който, ние като народни представители от най-голямата парламентарна група имаме желание да бъде приет възможно най-скоро. Защото както виждате, в него се залага наистина на едно по-добро образование, на едно образование, което ще даде възможност за личностна и професионална реализация на всеки един млад човек в България.