Последният програмен период, в който Европа ще дава пари за асфалт е 2014 - 2020г. и затова трябва стратегически да се обмисли как след това ще се финансира рехабилитацията и изграждането на инфраструктурата у нас. Това обяви заместник-министърът на регионалното развитие и благоустройството Николай Нанков по време на конференция "Стратегическа инфраструктура и инвестиции 2015 България и Западни Балкани".
"В Стратегията за развитие на пътната инфраструктура, която предстои да бъде одобрена от МС са заложени два приоритета – ефикасното поддържане на вече изградените и рехабилитирани пътни участъци от републиканската мрежа и въвеждането на интелигентни транспортни системи, които в средносрочен времеви хоризонт да унаследят винетните такси." - подчерта той.
"През периода 2014-2020г. трябва да доизградим магистралите "Марица" и "Струма", включително Лот 3 и при наличие на ресурс – първите два Лот-а на АМ "Хемус" (между Ябланица и разклона Плевен/Ловеч)." - обясни заместник-министърът и допълни, че с външно финансиране ще се работи по изпълнението на останалите приоритетни проекти – тунелът под връх Шипка, остатъкът от АМ "Хемус" и участъкът Ботевград – Видин от Е-79.
"С около 200 млн. евро от ОП "Региони в растеж" ще бъде финансирана рехабилитацията на първокласна пътна мрежа, извън европейската TEN-T, както и на второкласни и третокласни пътища, осъществяващи връзката между регионалните центрове." -напомни Николай Нанков.
"ОП "Регионално развитие" беше една от най-успешните през програмния период 2007-2013 г. Финансираните от нея проекти – рехабилитация на социална, образователна, културна, туристическа и пътна инфраструктура, бяха най-видимите и общодостъпни. По тази причина за новия договорихме почти същите приоритети, дейности и интервенции за периода 2014-2020 г., с фокус върху по-различното ниво на кандидатстване." -отчете заместник-министърът.
"Първите две приоритетни оси на ОП "Региони в растеж", с обща стойност около 1 млрд. евро или около две трети от целия бюджет, са с бенефициенти общини. Кандидатстването ще бъде на база изготвените и приети интегрирани планове за градско възстановяване и развитие. Целта ни е с реализирането на проектите от тези оси да се намали различието не само между София и останалите региони на страната, но и вътре в тях, така че моделът център-периферия да бъде преодолян." - подчерта той и допълни, че другите оси са секторни, с конкретни бенефициенти.
При доказани нужди от около 12 млрд. лв. в отрасъл Води, ОП "Околна среда" 2014-2020 г. ще финансира около една пета от необходимия ресурс. В момента развитието на отрасъл ВиК продължава на база развитието на нови приоритети. Чрез изпълнението на водната реформа, приетата стратегия за развитие на отрасъла и регионализиране на инвестициите трябва да изпълним заложената цел – повишаване на качеството на услугата, при гарантирано количество и поносима цена, заключи заместник-министър Нанков.