Държавата ще се погрижи за общите части при саниране на панелките, няма да подменя асансьори и да ремонтира жилища. Това стана ясно от думите на регионалния министър Лиляна Павлова, която съобщи, че днес правителството е приело Национална програма за енергийна ефективност на многофамилните жилищни сгради.
Заявления по нея ще се приемат след 1 февруари. 1 млрд. лева се осигуряват от правителството по програмата - под формата на банкова гаранция, която кабинетът предоставя на Българската банка за развитие, предава Dnes.bg.
Основната полза от програмата ще е намаляване на потреблението на енергия.
По думите на министъра у нас има над 70 хил. панелни енергийно неефективни сгради, в които живеят над 1 млн. български семейства.
България е специфична в ЕС и с това, че 98% от тях са частна собственост. По думите й освен социален и финансов ефект за собствениците, ще има и сериозен икономически ефект от програмата – за целия строителен бранш.
Държавата ще осигурява 100% безвъзмездно финансиране за енергийна ефективност на панелни сгради с минимум 36 апартамента или обекта с жилищно предназначение, които отговарят на критериите за допустимост.
Магазините и търговските обекти не се броят за жилища. За тези части, които се използват за търговски нужди собствениците трябва да подпишат декларация, че инвестицията, която се прави, не надвишава 200 хил. евро – принципа на минималните държавни помощи, обясни Павлова.
Ако един собственик притежава повече от едно помещение, включително в други сгради, трябва да декларира, че за всички няма да надвиши 200 хил. евро. Ако надвишава сумата, ще трябва да заплати всички ремонтни дейности на 100% за своя сметка.
Балконите, които са остъклени, обаче ще трябва да бъдат унифицирани. За тази цел като проектантът ще предлага единно решение как те да изглеждат.
Програмата включва всички 265 общини у нас. Заявления ще могат да се подават тази и следващата година или до изчерпване на финансовия ресурс от 1 млрд. лева.
Павлова уточни, че има възможност програмата да бъде удължена и разширена. Ангажимент на общината е да осигури логистичната подкрепа, финансирането е осигурено, подчерта министърът.
За да се кандидатства за финансиране, на събрание на собствениците минимум 67% от собствениците на идеални части трябва да са дали съгласие за учредяване на сдружение на собствениците. Всички собственици обаче трябва да са съгласни и да осигурят достъп до жилищата си за ремонтни дейности.
Министърът обясни, че сдружението на собствениците се регистрира единствено и само за целите на получаване на безвъзмездното финансиране и няма други правомощия, като например да се разпорежда с частна собственост.
Павлова уточни, че санирането включва подмяна на стара енергийно неефективна дограма, но ако това вече е направено, тя няма да бъде сменяна, топлоизолация на цялата сграда, ремонт или подмяна на системи за отопление, охлаждане, вентилация и др.
Няма да се прави обаче вътрешен ремонт на апартаментите, нито те да се обзавеждат, защото се финансират само общи части. Вътре в апартаментите ще се финансира привеждането на стената в стария вид, но само при смяна на дограма.
Ще се финансират всички мерки, които са необходими асансьорът в съответната сграда да е енергоефективен, но няма да се подменят асансьори с нови.
Допустими за кандидатстване са всички многофамилни жилищни сгради, строени по индустриален способ: едропанелно жилищно строителство, пакетно повдигани плочи, едроплощен кофраж, пълзящ кофраж и разновидностите им.
От 2016 г. ще са допустими многофамилни жилищни сгради, строени по индустриален способ, които не попадат в обхвата на националната програма, намиращи се в общини, които не са допустими бенефициенти по Оперативна програма ,"Региони в растеж” 2014-2020, както и многофамилни жилищни сгради (масивни сгради), проектирани преди април 1999 г., намиращи се в общини, които не са допустими бенефициенти по оперативната програма.
Регистрираните сдружения подават заявление до общината и при одобрение сключват договор с кмета на съответната община. С договора сдружението предоставя мандат на кмета на общината да извърши от негово име действия по осигуряване на необходимия ресурс за обновяването на сградата и организиране на всички дейности по обновяването.
Кметът на общината сключва договор за целево финансиране с Българската банка за развитие и с областния управител в качеството му на представител на държавата. Основните задължения на кмета на общината са да получава средствата, да организира дейностите по обновяването, да проведе процедурите по реда на Закона за обществените поръчки и приложимите нормативни актове и да разплаща всички дейности.
Министърът обяви, че вярва, че българските местни власти ще работят в полза на гражданите и им обеща методическа подкрепа. Павлова подчерта, че техният ангажимент е логистичен и не става дума за каквото и да е финансиране от съответната община, защото ще се дава 35% аванс за техническо, енергийно обследване и ремонт.
Указания за кандидатстването по програмата може да намерите на сайта на Министерството на регионалното развитие и благоустройство.