През последните две години е установен преразход на гориво за над 2 млн. лева в БДЖ. Това стана ясно след пресконференция за кражбите в железниците, предаде Dnes.bg. Кражбите на гориво са извършени с подкрепа от най-високо ниво, смята настоящото ръководство. Досега няма никой уволнен от заловените нарушители, повечето от които са само "смъмрени" и още са на работа.
Най-високото ниво в схемите през 2014 г. е директор и зам.-изпълнителен директор, съобщи управителят на БДЖ "Товарни превози" Любомир Илиев. По това време холдингът се оглавяваше от Християн Кръстев, а Чавдар Трендафилов беше негов заместник, припомни той. От ръководство на БДЖ все пак се застраховаха, че преки доказателства за злоупотреби няма, предаде БТА.
Съгласуването на количеството гориво между БДЖ и Лукойл обаче е ставало от ръководството на превозвача и те е трябвало да знаят за несъответствията в разходите, генериращи милиони загуби.
Срещу заловените досега 35 души през 2013 година и 65 души през 2014 г. души не са заведени дела. За уличените от последното разследване служители се води вътрешно разследване и нарушителите ще бъдат предадени на прокуратурата. То дойде в резултат на телевизионен репортаж в неделя, в който беше показана схема за кражба на нафта.
Илиев каза още, че от монтираните общо 53 GPS системи на локомотивите в началото на 2013 година, работят само 16. До края на февруари всички устройства ще бъдат ремонтирани, обещават от БДЖ. От ръководството на холдинга казаха още, че при 10 пункта, на които зареждат локомотивите на БДЖ, монтираните камери не работят.
„БДЖ Товарни превози“ разполага с 53 дизелови локомотива и на час маневреният разход е 15 литра. През 2012 г. са изразходвани общо 8 242 литра на стойност 16 256 000 лева, а през 2013 г. въпреки намалената работа на дружеството, разходът се увеличава значително и това ощетява железниците с над 1 млн. лева.
През 2014 година този разход се увеличава и загубата е вече за 1 174 000 лева, обобщи Илиев.
За пресичане на кражбите от ръководството на холдинга предвиждат като мярка да се намалят средните разходни норми на локомотив с 10 % сега и с още 10% от началото на март. Освен това специално звено за превенция на кражбите на гориво и на риска ще следи за изправността на системите, рисковите точки за източване и др. При залавяне на нарушител той моментално ще бъде уволняван, категорични са от БДЖ.
Предвижда се отделно на 60 локомотива да се монтират камери, които да следят машинистите и движението на влаковете. На тях ще бъдат монтирани и "черни кутии" като тези на самолетите. На местата, където се зареждат локомотивите, също ще се монтират камери.
Ръководителите на БДЖ са установили и надписване на пътни листи за извънреден труд, което е още една форма за източване на гориво. За 2014 г. то е за 1 100 000 лева, като само за декември е 400 хил. лева.
Мерките, които предприемаме за 2015 лв., трябва да доведат до спестяване на 1 млн. лева, посочиха от БДЖ. Ръководителите на холдинга обещаха през април отново до отчетат разходните норми и да бъде представен резултатът от оповестените днес мерки.