ЕК откри процедура за нарушение срещу България за неправилното прилагане на член 1, параграф 3 и член 10, параграф 1 от директива за схемите за гарантирането на депозити, както и за неспазване на принципа за свободно движение на капитали съгласно член Договора за ЕС, предаде БТА. С откриването на тази процедура за нарушение ЕК изпълнява задължението си да следи за спазването на правото на ЕС от страна на от Общността, се посочва в съобщението.
Комисията очаква да се предостави незабавен достъп на вложителите до сумата от банковия им депозит, на която имат право. Комисията изпраща официално уведомително писмо до България, което е първият официален етап на процедурите за нарушение. Крайният срок за отговор от страна на България е 15 октомври.
Според ЕК нашата страна неправилно прилага директивата за схемите за гарантиране на депозити, тъй като в директивата е предвидена процедура от три стъпки, за да се даде възможност по схема за гарантиране на депозитите да се изплатят вземанията на вложителите.
Според директивата компетентният орган се уверява, че депозит, който е дължим и платим, не е бил изплатен от кредитна институция; в рамките на пет работни дни след това заключение компетентният орган трябва да определи дали съответната кредитна институция изглежда неспособна за момента, по причини, които са пряко свързани с нейното финансово състояние, да изплати депозити, които са дължими и платими, и че не съществува близка перспектива тя да бъде в състояние да го направи; схемата за гарантиране на депозити трябва да бъде в състояние да изплати надлежно доказаните вземания на вложителите в рамките на 20 работни дни, след като компетентният орган е взел своето решение.
Съгласно българското законодателство по схемата за гарантиране на депозити се разрешава да изплащането на вземанията на вложителите към кредитна институция, само ако централната банка е отнела банковия лиценз на съответната институция. Директивата за схемите за гарантиране на депозити не съдържа такова изискване, отбелязва ЕК.
Неналичността на депозитите е достатъчна, за да се задейства схемата за гарантиране на депозити. В разглеждания случай депозитите са неналични от три месеца. Съгласно общите принципи на правото на ЕС, националните органи са длъжни да прилагат директивата, дори при наличието на противоречащи разпоредби в националното право.
Що се отнася до заложения в Договора за ЕС принцип за свободно движение на капитали, то наложеният от българските органи специален надзор над съответните банки изглежда представлява неоправдано и непропорционално ограничение на свободното движение на капитали, заключава Еврокомисията.
ЕК отбелязва, че двете банки са били поставени под специален надзор с пълно преустановяване на плащанията и банковите дейности, въпреки че националното право позволява мерки с по-ниска степен на намеса, т.е. избор между пълно и частично преустановяване на плащанията, и ограничаване на дейностите.
Комисията припомня, че правото на ЕС има преимущество пред националното право. Съответните разпоредби на директивата за схемите за гарантиране на депозити, които са безусловни, достатъчно ясни и прецизни, могат при определени условия да предоставят права на граждани и предприятия. За прилагането на тези права е възможно да бъдат предявени искове срещу съответните органи пред национален съд, за да се получат плащания по отношение на неналичните депозити, съгласно член 10, параграф 1 от директивата за схемите за гарантиране на депозити.
По българската схема за гарантиране на депозити засега не се изплащат вземанията на вложителите на "Корпоративна търговска банка" АД и Търговска банка "Виктория" ЕАД в предвидения срок в директивата, отбелязва ЕК. Двете банки са затворени от втората половина на юни. Вложителите нямат достъп до парите си от три месеца. Съгласно решение на БНБ от 16 септември 2014 година, няма да се вземе никакво решение преди края на ноември. Предвид тежките последици за домакинствата и дружествата, службите на ЕК поддържаха тесен контакт с българските власти през последните няколко седмици, за да помогнат за намирането на подходящо решение.
Настоящото положение може да подкопае общественото доверие в схемата за гарантиране на депозити в България, пише в съобщението.
Комисията пояснява, че целта на директивата за схемите за гарантиране на депозити е да се осигури хармонизирано равнище на защита на депозитите от страна на всички признати схеми за гарантиране на влогове, независимо от местоположението им в ЕС.
Член 63 от Договора за ЕС забранява ограниченията върху движението на капитали и върху плащанията между държавите от Общността и между тях и държави извън ЕС.