Ще спечели ли Великобритания от единен летищен хъб

Доклад на CBI

01.09.2014 | 11:15
Ще спечели ли Великобритания от единен летищен хъб
Ще спечели ли Великобритания от единен летищен хъб

Лобистка група във Великобритания публикува доклад, с който подкрепя предложението летище Хийтроу да стане хъб в ЮИ Англия.

Британският бизнес смята, че Великобритания вече губи достатъчно от европейските конкуренти и призовава за спешни действия до 2020.

"Не може да има повече извинения", каза зам.-генералният директор на CBI Катя Хол, цитирана от Би Би Си.

Докладът прогнозира строителните работи по завършване на новото летище или разширяване на съществуващо да приключат до 2025г.

Предлага увеличаване на полетите до развиващите се пазари.

Според изследването на CBI летище Хийтроу изостава след международните си конкуренти, след като е имал ръст от 53% за 20г., вече се развива доста по-бавно от Франкфурт /84%/, Париж Шарл де Гол /142%/ и Амстердам Шипхол /160%/.

"Свързаността в югоизтока не бива да се третира изолирано, трябва да се гледа в контекста на свързаността в цялата страна", съобщава докладът на CBI

Очаква се решение дали летището на устието на Темза ще бъде добавено в списъка с летища в ЮИ Англия, които да се разширят. Решението ще бъде взето от Летищната комисия във Великобритания.

Кметът на Лондон Борис Джонсън вече получи подкрепа за предложението си за летище на устието на Темза.

Миналата година председателят на Летищната комисия, сър Хауърд Дейвис реши, че трябва да се направят допълнителни проучвания, въпреки че бяха селектирани вече две летища, Хийтроу и Гетуик.

Хийтроу написа отворено писмо до кмета на Лондон на 29 август, в което го моли за подкрепа, ако сър Хауърд окончателно елиминира остров Борис тази седмица, пише Sunday Telegraph.

В понеделник сутринта кметът на Лондон Борис Джонсън отговори, цитиран от Гердиън, че "трета писта на Хийтроу ще бъде пълен провал".


Коментар от Лондон на Карл Лундгрен, Bloomberg News

Какво точно предлага CBI?

Те са направили проучване миналата година и сега виждат, че с всяка нова дестинация, ако имаме осем нови до развиващите се пазари, това може да добави по 1 млрд паунда към търговския оборот на Великобритания.

Така че това е огромен стимул за търговията на страната.

Днешното проучване е на летищата point to point, например Гетуик спрямо Хийтроу, който е хъб. Казват, че ако имаме хъб до развиващите се пазари, той ще предложи три пъти повече, отколкото P2P.

Проверили са натоварени спрямо ненатоварени хъбове. Хийтроу е натоварен хъб, а Франкфурт и Амстердам не са и те предлагат много повече дестинации, отколкото Хийтроу.

Докладът пита дали Великобритания иска да бъде по-свързана с Азия, Южна Америка и Индия. И коя от летищните опции ще подкрепи растежа.

 

Интересно. Те разглеждат данните от бизнес гледна точка, а не от позицията на плановете за ръст на различните летища. Защото някои летища ще бъдат повече P2P, други - хъбове.

Точно така.

Много интересен доклад. CBI е най-голямото бизнес лоби във Великобритания. И май че те ясно подкрепят разширяването на Хийтроу.

Летищната комисия, която има задача да избере най-добрата оферта за разширяването на летищния капацитет в ЮИ Англия, е предложила три възможности, като Гетуик е на първо място, а Хийтроу - на второ. Поставен е въпросът на остров Борис и Темза. И сега този доклад се появява като явна подкрепа за Хийтроу.

Хийтроу реагира позитивно и директорът на летището тази седмица е в Китай, за да обсъжда тези връзки с Великобритания.

Гатуик попита дали има нужда да започне строителство.

CBI настоява за решение. Иска до 2020 да започне строителството.

 

Строителство до 2020 означава, че остров Борис.. няма да бъде избран? Все още очакваме решението на летищната комисия, нали?

Да, очакваме го. Тази или следващата седмица трябва да научим от Хауърд Дейвис каква е възможността за летище на остров Борис, на устието на Темза.

Това ще бъде последното изявление преди окончателното му предложение догодина, след изборите.

Трябва да изчакаме да видим. Той изглежда много практичен човек. Той иска нещо да се случи.

Колкото пъти съм говорила с него, той винаги е искал от това да излезе нещо, не просто да се вземе някакво решение.

Това означава, че вероятно Борис Джонсън ще трябва да се насочи към нещо друго.

Но като цяло е много позитивен към дискусията за летището. Освен това силно подкрепя създаването на хъб.

Хийтроу изпрати и писмо до Борис Джонсън миналата седмица. В него директорът на летището казва, че ако опцията за устието на Темза не се обсъжда, подкрепете ни.

Да видим какво ще каже Борис, когато и ако опцията с устието на Темза отпадне.