Авиошоу

Събота от 16:00 часа
още

Брендан Соби, гл. анализатор Center for Aviation

Авиошоу сезон 4: Фарнбъро

01.08.2014 | 04:00
Брендан Соби, гл. анализатор Center for Aviation
Брендан Соби, гл. анализатор Center for Aviation

Интервю на Брендан Соби, гл. анализатор Center for Aviation за Bloomberg.


Можете ли да обобщите колко голямо е това авиошоу във Фарнбъро? Спрямо ролята на Китай, на ЮИ Азия?

Азия продължава да се доказва като основният двигател на поръчки. Осите се промениха в последните няколко години към Азия.

Азия и Близкият Изток продължават да привличат по-голямата част от глобалните поръчки.

Това конкретно авиошоу фокусира вниманието за Airbus и съобщението на A330 neo от вчера.

 

Азия и Китай осигуряват ръст, но осигуряват ли поръчки?

Донякъде. Китайските превозвачи най-вече поръчват самолети на едро през правителството. Някой път става ясно докато не настъпи момента на доставка.

Авиокомпаниите от ЮИ Азия и Близкия Изток поръчват самолети на в големи количества. За далечни периоди.

Всъщност в момента имаме два пъти повече поръчки от ЮИ Азия в сравнение с Китай.

Китай определено е важен пазар, който расте. Няколко авиокомпании от второ ниво бързо се развиват. Сега имат 20-30 до 40 самолета., но скоро ще имат по 100. Така че имаме много голям ръст в Китай, но не непременно поръчки на това авиошоу.

Появяват се местните производители в Китай, които са малко по-различни от Airbus и Boeing.

 

Air Asia, Jet Star, Lion и др. авиопревозвачи от ЮИ Азия.. От друга страна чуваме, че са по-консервативни тази година. Защото има тревоги за капацитета. Вярно ли е или мислите по друг начин?

Определено повечето от тях се тревожат малко повече от капацитета. Имаме много самолети и забелязваме спад в ръста на капацитета.

Air Asia е една от компаниите, които направиха промени. Lion още не е направила корекции. Виждаме го и в Китай.

Пазарът не е най-силният тази година, ни то в краткосрочен план за Азия, Китай, ЮИ Азия и континента като цяло.

Но фундаментите на пазара остават добри и прогнозата в средносрочен и дългосрочен план остава солидна.

Ръстът е налице, просто в момента имаме твърде голям капацитет на пазара и виждаме някои корекции от едни от най-големите имена.

 

Става дума за двете най-големи - Airbus и Boeing. Първо - Airbus има 21 млрд долара продажби, а Boeing - 7,7 млрд. В края на авиошоуто във Фарнбъро, който ще води?

Много трудно е да се прогнозира.

Airbus има малко да навакса, защото изостават с поръчките. Компанията като цяло има повече поръчки по време на авио изложения с изключение на Дубай миналата година.

Като цяло мисля, че Airbus ще има повече, особено след като пуснаха A330 Neo. Очаквам да получат повече поръчки на това изложение.

Но това е дълга игра, дълга битка. Трябва да гледаме годишните резултати, не само едно изложение. Тук имаме много пиар и медийно внимание, но на края на годината двете компании излизат наравно.

 

Кое е най-интересното събитие на това шоу? Вие какво следите? Самолетите или обявяването на сделка? Какво иска да види всеки?

Всеки иска да види голямата поръчка, голямото заглавие - че са били поръчани 100, 200 самолета! Чакаме и съобщения за пускане на нови модели.

Като пускането на A330Neo с поръчка от лизингова компания. Може да има още поръчки за тази нова версия още сега, на изложението или в следващите няколко месеца.

Хората като цяло забелязват промяна на интереса към Азия. Не само на Фарнбъро, но и на другите големи изложения.

Азия прави все повече поръчки. Не само това, което се обявява, но и това, което става зад кулисите като преговори - между производители, доставчици..