АИКБ очаква до 1,5% икономически ръст за 2014

Само благоприятни външни условия ще допринесат за сбъдването на прогнозата на финансовото министерство, смятат от работодателската организация.

28.10.2013 | 13:09
АИКБ очаква до 1,5% икономически ръст за 2014

Асоциацията на индустриалния капитал в България (АИКБ) счита, че прогнозата за 1,8% ръст на БВП, заложена в Бюджет 2014 е оптимистична и би се изпълнила само при благоприятни външни условия за българския износ, както и в случай, че мерките за увеличаване на вътрешното потребление и за по-добра регулация дадат резултат.

Прогнозата на организацията е за до 1,3 - 1,5% ръст на БВП за 2014 г. спрямо 2013 година. Тези очаквания се базират на статистическите данни и анкета сред членовете на организацията, става ясно от официалната позиция относно бюджета за следващата година.

От асоциацията подкрепят тезата си с данните на НСИ, според които ръстът на БВП за последните три години от 2010 до 2012 г. е съответно 0,4%, 1,8% и 0,8%. Този динамичен ред на икономическия ръст показва липса на ясна тенденция и загуба на темп на увеличението - ако прегледаме данните по тримесечия, то през последните 6 тримесечия (4-те на 2012 г. и първите 2 на 2013 г.), официално отчетени от НСИ, има подчертано негативна тенденция, анализират от работодателската организация и припомнят, че МВФ прогнозира ръст на БВП в България за 2014 от 1,5 %.

Работодателите подкрепят тенденцията за поддържане на дела на средствата, преразпределяни от държавния бюджет под 40% - до 37,9% в проекта за Бюджет за 2014 г. и намаление с 0,1% на Бюджет 2013 г. Ограничаването на преразпределението е стимул за повишаване на ефективността на държавната администрация и има антикорупционен ефект, смятат от асоциацията.

Работодателите подкрепят и данъчната стабилност при ниски равнища на данъчните ставки, като я оценяват като един от основните фактори за привличане на инвестиции и за осигуряване на условия за икономически растеж. За тях това е важен сигнал по отношение на предвидимостта и стабилността на данъчната политика в страната.

От АИКБ одобряват и прогнозирания дефицит от 1,8%. Те смятат, че това е разумен баланс между необходимостта от стриктна фискална дисциплина и желанието за насърчаване на икономическия растеж. Те одобряват и изразената тенденция за намаляване размера на дефицита спрямо предходната година, тъй като това е сигнал за партньорите към стремеж на държавата за балансиране на публичните финанси.

От АИКБ са за планирането на мерки и действия в тази посока, но те не следва да бъдат за сметка на изтеглянето на ликвидни средства от българската икономика – т.е. всяко забавяне на плащания от държавата към изпълнители и бенефициенти, на ДДС и др. не трябва да се допуска. АИКБ настоява този натиск да бъде посрещнат за сметка на повишаване на ефективността на администрацията и на намаляването на разходите за нейното функциониране, а не за сметка на свиване на инвестициите.

За заложената прогноза за запазване на равнището на заетостта и безработицата от АИКБ смятат, че тя е реалистична. Членовете на АИКБ не планират през следващата година да съкратят работна сила, но предвиждат увеличение на възнагражденията, вследствие на натиска за увеличение на МРЗ, което ще доведе до понижаване на конкурентоспособността на българските предприятия.

Оценката на АИКБ за този показател е 13% за 2013 г. Има предпоставки за обръщане на тренда към увеличаване на заетостта. Активните политики за подобряване на средата за бизнес и за насърчаване на заетостта могат да ускорят процеса, смятат те. По отношение на темпа на нарастване на средномесечната заплата на наетите по трудово и служебно правоотношение имаме позитивен темп – т.е. тези заплати нарастват от 6,4% през 2010 година до 13,3% през 2012 година.

Очакванията на АИКБ за 2013 г. са за 5% ръст на работните заплати. Бизнесът съкращава, но компенсира с по-високо възнаграждение тези, които остават на работа, и анкетата на АИКБ потвърждава тази тенденция. Освен това очакваното повишение на МРЗ автоматично ще повиши и средната работна заплата, както и възнагражденията на по-квалифицирания персонал, смятат от асоциацията.

В Бюджет 2014 е заложен ръстът на приходите от данък върху доходите на физически лица с 6,6%, което смятат за реална и изпълнима прогноза.

По Приходната част на Бюджет 2014

АИКБ счита заложения ръст на приходите за изпълним. Предвижда се увеличение на общите приходи, помощи и дарения с 501,2 млн. лева, представляващи ръст в размер на 1,6% спрямо приходите за 2013 г., което, предвид очаквания ръст на БВП и ръст на средната и минималната работна заплата, би могло да се оправдае.

По отношение на заложените данъчно-осигурителни приходи смятат заложения ръст в размер на 1,477 млрд. лв., представляващи ръст в размер на 6,5% спрямо Бюджет 2013 г., за постижим. Отбелязват обаче, че структурата на очакваните данъчни и осигурителни приходи се променя. Приходите от преки данъци (Корпоративен данък и ДДФЛ) растат с 6,7%, съответно приходите от косвени данъци се увеличават с 7,6% , като очакваните приходи от ДДС се увеличават с 8,2%, а приходите от акцизи - с 6,3%.

Работодателите смятат, че приходите от ДДС са надценени, предвид очаквания нисък ръст на БВП и очакваната ниска инфлация, но могат да бъдат изпълнени, ако дадат резултат планираните мерки за фискален контрол при придвижването на стоки с повишен фискален риск, обратното начисляване на ДДС и отчитането на данъка при касово изпълнение. За сметка на това, предвижданите приходи от акцизи не отразяват изразената от правителство воля за борба със сивата икономика и контрабандата.

В прогнозата е заложен 0,7% ръст на приходите от такси спрямо „2013 г. – програма“, което показва отстъпление от първоначалното намерение на правителството за намаляване на размера на държавните такси и формирането им изцяло на база на разходен принцип, отбелязват експертите. Те са притеснени, че в приходната част се предвижда ръст на приходите от глоби, санкции, наказателни лихви в размер на 12,5% до 181,3 млн. лева.

По Разходната част

АИКБ подкрепя преструктурирането и редуцирането на бюджетите на министерствата и ведомствата и отбелязва, че в издръжката на държавната система и администрация има още резерви, които могат да бъдат използвани.

Намалението на размера на капиталовите разходи е неправилно, смятат експертите. В Бюджет 2014 капиталовите разходи намаляват с 379,9 млн. лева, представляващи 7% спрямо размера им в Бюджет 2013, а именно тези държавни инвестиционни разходи биха могли да бъдат генератор на икономическия растеж.

АИКБ не подкрепя замразяването на пенсионната реформа на фона на най-значителното нарастване на разходите именно в социалната сфера, в т.ч. разходите за пенсии, които достигат 10% от БВП.

Заложеното увеличение на резерва за непредвидени и неотложни разходи с 314,9 млн. лева или с 46,6% се одобрява от работодателите. Основно се увеличават средствата за икономически растеж и държавност – 304.5 млн. лв.

Подкрепяме този подход - в резерв да бъдат заделени значителен размер средства, които, в случай на неизпълнение на приходната част на Бюджета, да могат да намалят възможността за прекомерно увеличение на бюджетния дефицит, а в случай на изпълнение на приходите - основата част от този резерв да бъде използван за инвестиции и подкрепа на икономическия растеж.

АИКБ счита, че трябва да бъдат подкрепени усилията на правителството за продължаване прилагането на програмното бюджетиране, защото добре структурираните програмни бюджети на министерствата и ведомствата са гаранция за ефективност на бюджетните разходи.

По пакета изменения в нормативна уредба, свързани с проекта за Държавен бюджет за 2014 г.

Положителни изменения, които АИКБ подкрепя

Предложената нова форма на представяне на резерва по Закона за държавния бюджет за 2014 г. представлява нов подход в способите за представяне на бюджетните разходи. С нея ще се направи опит за отстраняване на значими недостатъци на бюджетния процес. За пръв път ще стане възможно да се контролират и така наречените задължения на първостепенните разпоредители, които са извън рамките на годишните бюджети.

Предложението за вътрешно преструктуриране на бюджетите на първостепенните разпоредители, защото това гарантира икономии, които могат да бъдат насочени към образование или други значими за държавата дейности от обществен интерес.

В Бюджет 2014 и в изменението на данъчните закони най-накрая се поставя начало на решаването на дългогодишния проблем за бизнеса, свързан с методиката и базата за изчисляване на таксата за битови отпадъци. Икономическата логика изисква заплащането на таксата да е свързано с количеството на изхвърляните отпадъци, а не с величини като размер на балансова стойност или данъчна оценка.

Одобряват обратното начисляване на ДДС при търговията със зърнени и технически култури, въвеждането на регламентиран контрол за стоки с висок фискален риск, въвеждането на режим на касовата отчетност на ДДС, усъвършенстването на единната сметка и т.н.

Изменения с отрицателен ефект

Работодатеската организация не подкрепя увеличаването на минималната работна заплата като цяло, и по-конкретно предложението за увеличения на МРЗ от 1 януари 2014 г. на 340 лева. Настояват за договаряне на диференцирани стойности на МРЗ по браншове. Компромисен вариант би бил МРЗ в размер на 330 лв.

Увеличаването на максималния осигурителен доход от 2 200 на 2 400 лв. е мярка с отрицателен ефект за бизнеса, възприеман като дори по-сериозен от увеличаването на минималната работна заплата. Оценяваме това решение като неправилно и водещо до допълнителен натиск върху предприятията. Компромисен вариант би бил МОД в размер на 2 300 лв. и максимална пенсия в размер на 40% от МОД.

АИКБ е против вменяване на задължението към работодателите да заплащат за първите 3 дни от болничните на работниците. И в настоящия проект за бюджет не е отпаднал т.нар. „клас“, в резултат на който минималната работна заплата нараства реално не на 340 лева, а на 370 лева.

В проекта за Държавен бюджет не е решен и въпросът с ефективната регулация на дейността на дружества с монополно положение на пазара. Това ограничава свободната конкуренция, увеличава косвено данъчната тежест и възпрепятства намаляването на административните бариери пред бизнеса, отпбелязват в позицията си от асоциацията.