Настояваме ставката на ДДС върху хранителните продукти да бъде диференцирана, но намалението ще бъде ефективно само, ако се гарантира, че ще отиде при потребителя, а няма да се разпределя в полза на дистрибутора или търговеца. Това заяви в Сутрешния блок на Bulgaria ON AIR директорът на Съюз „Произведено в България“ Пламен Грозданов. Той посочи, че мораториумът върху цените, който договориха земеделският министър и големите вериги супермаркети, не е стъпка в правилната посока, а ще доведе до задълбочаване на и без това изкривените отношения между производителите и търговците.
От бранша залагат на два краткосрочни начина за решаване на проблема – пряко излизане на пазара на производителите и корекции в Закона за защита на конкуренцията. От приоритетно значение за бърза и ефективна промяна в сегашния метод на дистрибуция, е развитието на пазарите и тържищата, подчерта Грозданов. Той даде за пример практиката във Франция, където има забрана за доставка на плодове и зеленчуци на повече от 100 км от мястото за продажба.
От сектор подчертават, че основният проблем на българския бизнес е това, че е затворен. По данни на съюза „Произведено в България“, само 12% от малките и средни предприятия внасят стоки от чужбина, а едва 5 на сто изнасят своята продукция навън. Тревожни са и тенденциите при продажбите на нашия пазар, като съотношението между българските и вносните продукти е 15 към 75 процента в полза на чуждите стоки.