fallback

66 моста са в критично състояние

Министерският съвет да започне незабавни ремонти, се казва в приета декларация от депутатите.

31.05.2012 | 13:09

66 моста в страната са в критично състояние. Сред тях са и трите виадукта на магистралите „Хемус“ и „Тракия“. Съоръженията, строени през седемдесетте и осемдесетте, може да се срутят, ако стане земетресение, подобно на това в Перник, заяви по националната телевизия шефът на Агенция „Пътна инфраструктура“ Лазар Лазаров. За опасните мостове се е знаело още преди пет години.

Корозия е поразила бетона и арматурата на трите виадукта, защото до момента те са били само преасфалтирани, а конструкцията им не е била рехабилитирана.По предварителни данни само за ремонта на трите виадукта ще трябват около 43 млн. лв, а за всички мостове – между 150 и 200 милиона евро, каза Лазаров.

Две са основните причини, по думите на Лазаров, заради които не е обърнато внимание на мостовете вече пет години - липсата на пари и честата смяна на ръководствата в пътната агенция."Трябва да се създаде система за поддръжка на мостовата инфраструктура и да се прави редовен мониторинг, коментира в сутрешния блок на Bulgaria ON AIR проф. Костадин Топуров, ръководител на катедра по транспортни съоръжения към Университета по архитектура, строителство и геодезия. “Всички мостове, особено големите, трябва да бъдат преоценени и променени според новите изисквания", допълни експертът.

Държавните институции, които поддържат пътните съоръжения трябва да им се увеличат парите, препоръча проф. Костадин Топуров. "Страната ни много изостава с въвеждането и прилагането на най-новите противоземетръсни теории при мостовете. Издръжливостта им зависи още от нивото на проектиране, експлоатацията и най-вече от поддръжката", коментира експертът.Междувременно, депутатите излязоха с обща деклараци, в която настояват Министерският съвет да започне незабавни ремонти на опасните пътни съоръжения, се казва в приета декларация от всички парламентарни групи. Препоръчва се още да бъде изготвена дългогодишна програма за мониторинг и ремонт.

Финансирането да бъде предвидено в бюджетната процедура за 2013 и във фискалната рамка 2013 - 2015, с източници държавния бюджет, фондовете на ЕС и международните финансови институции, пише още в приетия документ.До единодушното решение на депутатите се стигна, след като премиерът настоя да не се политизира проблемът, а Народното събрание да излезе с решение как най-бързо може да се изберат строителни фирми за мостовете.

fallback
Още от Предавания
fallback