Българската киноиндустрия генерира 61 млн. лв. добавена стойност. Това е в пъти повече от субсидията, която се осигурява. От 2004 г. година досега субсидията за кино се движи в рамките от 3 до 10 – 11 млн. лв., като никога не се изпълнява на 100 %, сподели доц. Биляна Томова* пред телевизия Bulgaria ON AIR. Оборотът в киноиндустрията дори надвишава 216 млн. лв. „Погледът на Европа, а и на повечето икономисти, е насочен към аудио –визуалния сектор , който от една страна е изкуство, а от друга - цяла индустрия. Той е съставен от много сегментирани пазари, обвързани със стойността на създавания продукт.В същото време този пазар е изключително рисков и малък, особено за страни като България,“ посочи доц. Биляна Томова, подчертавайки, че в България условията са добри за развитие на дейността. Картографирането** на културните и творчески индустрии в София и в национален план през последна година отчита невероятен ръст на заложените икономически стойности. Когато се прави такъв тип проучване, се поставя акцент върху три типа индустрии - софтуерна, дизайнерска и филмова индустрия. „У нас филмовата се откроява изключително силно като такава, която създава работни места. Над 90 % от работещите във филмопроизводството естествено са концентрирани в София,“ коментира доц. Биляна Томова. По нейните думи това се дължи на обособения клъстър, който включва филмова индустрия, медии, музикална индустрия и др. Около 2000 души работят в сферата на филмовата индустрия, която за последната година регистрира ръстът от над 20 %. Около 90 % от заетите във филмопроизводството са в София, отбеляза още доц. Биляна Томова.По нейните думи шансът на българското кино е в работата с копродукциите. Успешните филми през последните години са именно в такива проекти. За визията на доц. Биляна Томова за бъдещето на киноиндустрията вижте прикачения видео файл.*доц. Биляна Томова е ръководител на научния екип към Обсерваторията по икономика на културата, изготвил изследването: БЪЛГАРСКАТА ФИЛМОВА ИНДУСТРИЯ – ДВИГАТЕЛ ЗА ИКОНОМИЧЕСКИ РАСТЕЖ.**Картографирането е метод, който проследява икономическата стойност, която генерира културата в дадена страна или град.