Ще живне ли автомобилният пазар?

Над една трета от продажбите ще са на оперативен лизинг, щом влезе в сила данъчната отстъпка, смята Венцислав Гашев от "Тойота Болканс".

11.04.2013 | 11:15
Ще живне ли автомобилният пазар?
Ще живне ли автомобилният пазар?

Признаването на оперативния лизинг на автомобили за разход може осезаемо да раздвижи автомобилния пазар в България, коментира в студиото на Investbook Венцислав Гашев, мениджър продажби и дилърска мрежа в "Тойота Болканс" - официалния вносител на Toyota и Lexus у нас. Съответната поправка в Закона за ДДС бе приета още в края на миналата година, но все още не е влязла в сила, защото няма правилник за приложението на норматива. Това забавяне притеснява и продавачи, и купувачи.

"Лично мое мнение е, че няма основание за тревога, би било безумие подзаконовият акт да отмени неща, ясно описани в закона – коментира Венцислав Гашев. – Но е факт, че липсата на правилник създава известна несигурност у потребителите, които искат да ползват данъчен кредит".

Според промяната в закона от ДДС се освобождават не само товарните автомобили и тези с 6+1 места, както бе досега, но и всички останали, стига да са взети чрез оперативен лизинг. При него, за разлика от финансовия лизинг, в края на лизинговия период стоката остава собственост на лизингодателя, клиентът не я придобива.

"В момента делът на оперативния лизинг от общите продажби на нови автомобили е около 5-10 процента", коментира Гашев. "Когато отстъпката влезе в сила, очакванията са да скочи до нива около 25%, а аз, като оптимист, бих казал дори 35%".

Очакванията в бранша са и тази година автомобилният пазар в България да отчете лек ръст, както бе и през 2012. "Годината започна плахо, но тенденцията сочи нагоре – твърди Венцислав Гашев. – И това се дължи главно на засилената активност на бизнес потребителите – девет от десет запитвания при нас са от фирми".