Безработицата в България намалява през второто тримесечие на тази година, докато геополитическите процеси в последните години довеждат до сериозно преосмисляне на част от бизнеса за начините на привличане и задържане на кадри – всичко това и още стана ясно по време на дискусията "Бъдещето: Работодатели и кариера", мултиплатформения проект на Bulgaria ON AIR.
„През последните няколко години в България наблюдаваме недостиг на работна сила и недостиг на умения. Само през 2024 г. много аспекти говорят, че българските компании имат нужда от още 300 000-500 000 човека, а безработните са около 130 000 души“, коментира проф. Васил Киров от Института по социология и философия към Българската академия на науките (БАН).
На въпрос как може да наваксаме липсата на работна ръка проф. Киров отговори, че някои фирми залагат на внос на работна ръка от други страни, а тази година се е говорело много за евентуално сътрудничество с Индия. Вторият начин според него е да се ангажират хората чрез привличане, въпреки че по негови думи държавата и образованието много често си подават „горещия картоф".
По време на дискусията стана ясно, че в България се отваря сериозен глад за кадри, а вносът на кадри от чужбина, е неизбежен и това е мнението на всеки голям бизнес у нас – това заяви Димо Попов, мениджър на Gi Group България.
„Това е чисто демографски процес - населението на Европа е остаряващо и ние много скоро няма да имаме достатъчно младо население, за да захраним тази индустрия, която искаме да расте. Това е вярно и за България, където темповете на изчезване на популацията са доста по-големи“, допълни Попов в разговора.
„Всички ние, без значение дали сме инженери или мениджъри, трябва да бъдем интердисциплинарно подготвени. Чистите специалисти вече нямат онази принадена стойност, която имат интердисциплинарните специалисти, което важи и за инженерните специалисти - знания, умения и компетенция от не една научна област", заяви ректорът на Висшето училище по телекомуникации и пощи и председател на Съвета на ректорите проф. Миглена Темелкова, допълвайки, че инженерите са едни от най-търсените кадри на пазара на труда у нас.
Вихрен Славчев, изпълнителен директор на Mnemonica, заяви по време на дискусията на Bulgaria ON AIR, че изкуственият интелект също влияе на работните процеси.
„Вече всичко е в онлайн среда, живеем предимно в дигитален свят. Тенденциите, които се наблюдават, са стимулирани от геополитическата обстановка, но изкуственият интелект или така нареченото машинно обучение вече присъства навсякъде, дори в технологиите, които децата ни използват. Навсякъде има нещо, което събира данни за нас и те биват обработвани много по-бързо, отколкото си мислим", заяви Славчев.
На фокус в „Бъдещето: Работодатели и кариера“ се открои и спортът, като начин за справяне със стреса на работното място и подобряващ способността за взимане на решения. „Активно насърчаваме хората, които са част от нашия екип да спортуват. Помага им в представянето в работата“, това коментира Милена Спанчелийска, финансов директор и заместник-главен изп. директор на Walltopia.
Финал на телевизионния проект постави темата за финансовия аспект. По думи на Николай Павлов, Директор „Връзки с инвеститорите" и член на СД на ЕЛАНА Фонд Мениджмънт, доходите на българите се повишават, а спестяванията в банките растат. На този фон обаче, Павлов твърди, че идва и статистиката, че изключително малък процент от хората у нас инвестират, като това се дължи на широко непознаване на инструментите за инвестиция. По думите на експерта, най-разпознати в България са основно застраховките и пенсионното осигуряване.
„Все по-често млади хора имат интерес към обучения. Ние винаги подхождаме с разбиране и водим обучение на тема финансова култура, познания. За финансов wellbeing се заговори през 2008-2009 г. Големите компании пренесоха в България подобен тип практики и политики, благодарение на които и ние създадохме нашите две програми", подчерта Павлов.
Проектът се осъществява със специалната подкрепа на Висше училище по телекомуникации и пощи (ВУТП), Gi Group, Walltopia, Mnemonica и ЕЛАНА Фонд Мениджмънт.
Медийни партньори на мултиплатформения проект са Investor.bg, Dnes.bg, Az-jenata.bg и Rabota.bg.