Дигитализацията в застрахователния сектор е факт от доста време, но заради остарели законодателни текстове са нужни промени в правната рамка. Около това мнение се обединиха водещи експерти от сектора по време на първото от редица специални бизнес онлайн издания на водещата финансова и икономическа медия Investor.bg. Първата по рода си уеб дискусия се проведе вчера, на 28 май от 14:15 часа, и беше посветена на важната тема за дигитализацията на застрахователните продукти.
Според експертите епидемията от COVID-19 е ускорила процеса по дигитализация в сектора и е повлияла за промяна за това потребителите да се насочили към дигиталните застрахователни продукти.
„Прогресът по дигитализацията на сектора обаче се дължи предимно на факта, че потребителите са по-готови да използват нови канали за достъп до определени услуги. И преди 2-3 години се използваше електронен подпис, както и различни начини за дистанционна идентификация, но не беше толкова масово, както в момента. Истината е, че почти всички ограничения, от които страда пазарът, са породени от правната рамка“, обясни изпълнителният директор на „Софтуер Груп“ Калин Радев.
За нуждата от актуализиране на Кодекса на застраховането говори и Кирил Бошов, главен изпълнителен директор на „Евроинс Иншурънс Груп“, който припомни, че застрахователната полица задължително е на хартиен носител. Освен това, законодателството задължава клиентите, сключили онлайн задължителната застраховка „Гражданска отговорност“ онлайн, също да се видят лично с брокера си или да се използват куриер, за да получи и стикера, който се поставя на автомобила.
От Асоциацията на българските застрахователи настояват този стикер да отпадне, тъй като вече има възможност за удостоверяване и контрол по електронен път за наличието на валидна застраховка. От асоциацията изчисляват, че в момента в премията по всяка застраховка е калкулирана и цената на стикерите с единична стойност 1,40 лв. за брой, като при разсрочено плащане на 4 вноски сумата нараства до 5,60 лв. Ако стикерите отпаднат, ще бъдат спестени около 10,4 млн. лв., свързани с изработването им.
Николай Генчев, изпълнителен директор на „Уника България“, беше категоричен, че в последните два месеца процесите по дигитализация в застрахователния сектор са се ускорили.
„Изведнъж се оказа, че огромна част от работата може да се върши дистанционно. Тук вече говорим за ликвидация на щети, огледи, администриране на договори. Оказа се, че няма нужда от хартия и физически контакт. Няма никаква пречка масовите застраховки да се сключват лесно и бързо дигитално“, заяви Генчев по време на онлайн студиото.
По думите на Генчев в управляваната от него компания 80-90% от огледите на щети по автомобилите се правят от самите клиенти. Преди година тази практика се е прилагала само при 15-20% от случаите.
„Всичко опира до доверието – да се довериш на клиента, че може да се справи със задачата на вещото лице и ще бъде коректен. Оказа се, че клиентите се справят отлично и вече всеки може да снима щетите с телефона си, да ги изпрати на застрахователя си и да се разберат за останалите детайли“, заяви още Генчев в студиото с водещ журналистът от Bloomberg TV Bulgaria Христо Николов.
Кирил Бошов прогнозира, че драстично ще се увеличат продажбите именно през дигитални канали, което пък ще повиши директните продажби. Той обаче отбеляза, че и преди коронавируса над 40% от продажбите на застраховки са ставали дигитално.
Проф. Георги Димитров, управляващ съдружник на Адвокатско дружество „Димитров, Петров и Ко.”, подчерта, че се наблюдава промяна на процесите в сектора, но за в бъдеще са нужни технологични решения и обучения за работа в новата среда.
„Това предполага влагането на допълнителни ресурси за обезпечаване на работата в дигитална среда. Но няма връщане назад, вече е ясно, че това е пътят, а дигитализацията ускорява процесите и понижава цената“, уточни проф. Димитров.
Експертите се обединиха около тезата, че колкото и голям да е един бизнес, той не може да обслужи големи кризи, като тази с COVID-19. Затова според експертите е нужно да се създадат гаранционни механизми, с помощта на които подобни кризи да се решават по-бързо.
Първото live студио на Investor.bg премина при голям интерес - 7400 са уникалните потребители, които посетиха каналите на Investor Media Group, чрез които се излъчваше на живо онлайн дискусията докато тя течеше. Онлайн предаването достигна и до над 23 000 хиляди души в социалните мрежи.
Онлайн предаването се организира с подкрепата на „Евроинс Иншурънс Груп“ и „Софтуер Груп“. Медийни партньори са Bloomberg TV Bulgaria и Dnes.bg.
Цялото онлайн предаване „Дигитализация на застрахователните продукти“ на Investor.bg, може да гледате днес в ефира на Bloomberg TV Bulgaria, от 21:30 часа, както и ТУК.
Не пропускайте следващото онлайн предаване на тема „Дигитални банкови продукти“ на 2 юни от 14:30 часа. Може да се регистрирате напълно безплатно на https://club.investor.bg/.