fallback

Шофиране при сняг

Малкото е повече, когато се шофира при заледени условия

03.01.2016 | 10:34 Автор: Ирина Георгиева

Автомобилните гуми са един от най-важните фактори при шофиране през зимата. И най-лошите зимни гуми са по-добри от летните, съветват експерти. Малкото е повече, когато се шофира на лед и сняг. При управлението на колата в зимни условия всякакъв вид резки движения я правят по-малко стабилна и по-тежка спрямо бавните и леки действия. 

Автомобилът тежи много, така че избягвайте резките движения, за да има по-добро сцепление с пътя, съветват от Advance Auto Parts. Намалете скоростта и оставете допълнително пространство пред и зад вас.

Натискайте леко спирачката и сведете до минимум постоянното използване на педала. Избягвайте рязкото преминаване на ниска предавка при автомобилите с ръчна скорост, защото по този начин може да занесе.

Не забравяйте, че видимостта е от ключово значение. Размразявайте и премахвайте леда от прозорците на автомобила преди шофиране. Никога не забравяйте, че управлението на кола през зимата е много по-коварно и изисква по-различен подходя спрямо това през другите сезони на годината.

Защо е хубаво да сме осведомени как се шофира през зимата? Най-важният фактор в автомобила е шофьорът.

Особености на превозните средства като например Антиблокиращата система (ABS), Системата за контрол на теглителната сила (TCS или ASR), както и 4x4 автомобилите могат лесно да създадат фалшиво чувство за сигурност при шофиране в сняг и да се окажете неподготвени при извънредна ситуация.

Прекалената самоувереност зад волана води до злополуки - много, от които могат да бъдат избегнати с малко подготовка и обучение за шофиране при сняг.

Подгответе се за шофиране през зимата с тези съвети:

Замислете се как ходите върху лед. Шофирането при сняг или върху заледени участъци е горе-долу същото. Избягвайте внезапното спиране, завиване и ускорение.

Нагласете си седалката. Трябва да ви е лесно да достигнете и да използвате всички копчета, бутони и системи на автомобила.

Когато шофирате, ръцете трябва да са на позиция 9:00 о 3:00 часа. Използвайте малки и бавни движения на волана при сняг и лед.

Използвайте пестеливо акумулатора, съветват автомобилни експерти. Изтощените акумулатори са най-честият източник на сериозни аварии на пътя. Изключването на главните консуматори на електричество като климатичната инсталация, вентилацията и отоплението на задното стъкло преди стартиране на автомобила ще ви помогне да спестите доста от енергията на акумулатора. 

Какво да направим при занасяне в завой

Най-добре е в завой да не се влиза с газ.

Ако сте завъртели волана прекалено много е възможно автомобилът да влезе по-рязко в завой и да се завърти - не изпадайте в паника, а използвайте комбинация от насочване в правилната посока и ускорение. Плавно се подава газ, като воланът се навива в посока обратна на поднасянето. Така колата се изправя, подаването на газ кара предните гуми да "издърпат" колата от занасянето, плавното подаване на газ осигурява това да стане постепенно. Следващото нещо което трябва да се направи е воланът да се изправи, за да може колата отново да продължи да се движи напред, а не отново да поднесе на другата страна, заради ефектът на махалото.

При завой е възможно и да не завъртите достатъчно волана и колата да напусне пътя - това се случва често при автомобилите с предна предавка. Инцидентът може да се избегне, ако отнемете малко от скоростта преди завой. Обърнете внимание на условията на сцепление.

Движещата сила на автомобила е повлияна от ускорението и забавянето. Когато се отнеме от скоростта - отзад има по-малко сцепление. Ускорението намалява сцеплението отпред. За да контролирате занасянето трябва да прехвърлите тежестта на гумата с най-добро сцепление.

При рязко спиране - не се паникьосвайте. Паническото спиране може да блокира колелата, което също води до занасяне. Нежно натискайте спирачките, така че да позволите да гумите да направят сцепление.

Да се избягва движението по една и съща диря при валеж на сняг, за да не се образуват коловози. Ако се наложи влизане в коловоз, то трябва да се извърши плавно и с малка скорост. Излизането от коловоза става с плавно завъртане на волана и малка скорост на движение.

Изкачването на автомобила по заснежен или поледен път трябва да стане на предварително включена по-ниска предавка, като се подава равномерно газ, без да се спира по наклона. Спускането по наклона може да става на такава предавка, на каквато се изкачва, като се забранява изключването от скорост.

Преди всичко трябва да сте внимателни на пътя, толерантни, да шофирате спрямо обстановката и с кола подготвена за зимни условия.

Препоръчително е през зимата шофьорите да тръгват на път с пълен резервоар, течности и одеяло.

fallback
fallback