Алтернативни инвестиции: съсобственост на яхта в Хонконг
18.03.2015 | 10:39
/Снимка: LYSA Yachts/
Още по темата
Интервю на Ришаат Саламат от студиото на Bloomberg в Хонконг с Ерик Нойъл, основател на L.Y.S.A Yacht.
За авиобизнеса говорят, че най-добрият начин да станеш милионер е да си бил милиардер, инвестирал в индустрията. Отчасти това се отнася и за яхтите, нали?
Да, точно така. Важи и за яхтите, но главно за мегаяхтите, тези огромни 40-50-метрови яхти, които потопяват доста пари.
В Хонконг аз се опитах да направя нещо друго.
Реших да донеса яхти с нормални разбери в Хонконг, 50-90-фута.
Искам да печеля като ги отдавам под наем.
Как върви? Говорим за частична собственост, нали? Значи, имате яхта, да я наречем Сузи, колко души я притежават?
Обикновено трима-четирима. Така съсобствениците могат да я ползват когато искат без конфликт на датите.
Разрешаваме и чартиране на яхтата от тях.
Хонконг е идеално място за това.
Защото броя на дните в годината, в които можете да чартирате яхта е по-голям от всички други места по света.
Хайде де! През зимата хората не излизат, защото е студено!
Не, но можете да използвате яхтата на Филипините например. Или на Пукет, в Тайланд, които не са далеч и са пълни с туристи цяла година.
Второто, което ми се стори интересно е, че доходността на ден на една яхта, когато я чартирате, излиза много висока. Говорим за около 0,25% на ден. Това за нас е ..
Ясно. Но не можете да ги давате под наем всеки ден от годината, нали?
Не, разбира се. И като казвам това, ние лодката под наем 100 дни в годината..
Това правихме тази година.
Имаме една фантастична яхта, която е била под наем над 100 дни. Нова е. Тя е нашият чартърен герой в Хонконг.
Добре, кажете ни за яхтата, колко струва, колко излиза частичната собственост, каква е доходността от нея.
Обикновено купувачите не купуват за доходи. Това не е счита за инвестиция. Те купуват, защото вместо да дадат - примерно - 20-30 млн хонконгски долара за яхта - те могат да дадат 5-6 млн.
Впрочем, това са хора, които свободно могат да си позволят да си купят цялата яхта.
Те просто са решили да внимават с парите.
Оказва се, че притежаваме най-голямата чартърна компания в Хонконг. И затова чартираме яхтите на съсобствениците. И после им даваме отчет на всяко тримесечие. Те получават наема - парите, които сме получили затова, че сме дали лодката под наем от тяхно име.
В отчета са и разходите. И балансът.
Интересна е нашата система с точки.
Така правим разлика между използване в работни дни и през уикенда.
Очевидно през уикендите има много по-голямо търсене.
Освен това работим на три сезона в Хонконг - нисък, който е сега - среден и висок - през октомври и ноември.
Така че броят на дните може да е една точка или 6 точки.
И като изчислим използването, опитваме се да разделим дохода.
Когато чартираме лодката, ние осигуряваме на съсобственика доход според ползването на яхтата.
Добре. Каква е средната доходност тогава? От средна яхта.
Ако искаш никога да не използваш яхтата, да я оставиш на разположение през цялото време, можеш да получиш доходност между 5 и 20%. Зависи от избора на яхта. Това е за Хонконг.
Това е много повече, отколкото в банка в Хонконг! Какво ще кажете за яхтите, в които инвестирате? Има нови яхти, които не е нужно да минават чести ремонти. Те са гаранционни.. Старите яхти могат да са по-евтини, но пък имат доста разходи.
Точно така.
Има много евтини яхти втора ръка. По време на финансовата криза имаше тонове от тях на пазара. Например в САЩ. Доста хора в Хонконг ги внесоха за без пари.
Въпросът е, че те гълтат много пари като поддръжка.
Вижте, поддръжката на един кораб, яхта или лодка е 10% от цената като нов. Годишно!
Можете да купите много евтина лодка, но разходите си остават 10% от лодката като нова.
Мисля, че тук много хора се объркват.
Второ - като сменяте части от една яхта - двигател, генератор, винт и т.н., те са много скъпи като инвестиция.
Така че ако си купите нова яхта, тя идва с гаранция от 2г. По-голямата част от оборудването е с 2г. гаранция.
Така че имаме доста големи икономии в оперативните разходи.