fallback

Алтернативни инвестиции: съсобственост на яхта в Хонконг

18.03.2015 | 10:39

Интервю на Ришаат Саламат от студиото на Bloomberg в Хонконг с Ерик Нойъл, основател на L.Y.S.A Yacht.

За авиобизнеса говорят, че най-добрият начин да станеш милионер е да си бил милиардер, инвестирал в индустрията. Отчасти това се отнася и за яхтите, нали?

Да, точно така. Важи и за яхтите, но главно за мегаяхтите, тези огромни 40-50-метрови яхти, които потопяват доста пари.

В Хонконг аз се опитах да направя нещо друго.

Реших да донеса яхти с нормални разбери в Хонконг, 50-90-фута.

Искам да печеля като ги отдавам под наем.

 

Как върви? Говорим за частична собственост, нали? Значи, имате яхта, да я наречем Сузи, колко души я притежават?

Обикновено трима-четирима. Така съсобствениците могат да я ползват когато искат без конфликт на датите.

Разрешаваме и чартиране на яхтата от тях.

Хонконг е идеално място за това.

Защото броя на дните в годината, в които можете да чартирате яхта е по-голям от всички други места по света.

 

Хайде де! През зимата хората не излизат, защото е студено!

Не, но можете да използвате яхтата на Филипините например. Или на Пукет, в Тайланд, които не са далеч и са пълни с туристи цяла година.

Второто, което ми се стори интересно е, че доходността на ден на една яхта, когато я чартирате, излиза много висока. Говорим за около 0,25% на ден. Това за нас е ..

 

Ясно. Но не можете да ги давате под наем всеки ден от годината, нали?

Не, разбира се. И като казвам това, ние лодката под наем 100 дни в годината..

Това правихме тази година.

Имаме една фантастична яхта, която е била под наем над 100 дни. Нова е. Тя е нашият чартърен герой в Хонконг.

 

Добре, кажете ни за яхтата, колко струва, колко излиза частичната собственост, каква е доходността от нея.

Обикновено купувачите не купуват за доходи. Това не е счита за инвестиция. Те купуват, защото вместо да дадат - примерно - 20-30 млн хонконгски долара за яхта - те могат да дадат 5-6 млн.

Впрочем, това са хора, които свободно могат да си позволят да си купят цялата яхта.

Те просто са решили да внимават с парите.

Оказва се, че притежаваме най-голямата чартърна компания в Хонконг. И затова чартираме яхтите на съсобствениците. И после им даваме отчет на всяко тримесечие. Те получават наема - парите, които сме получили затова, че сме дали лодката под наем от тяхно име.

В отчета са и разходите. И балансът.

Интересна е нашата система с точки.

Така правим разлика между използване в работни дни и през уикенда.

Очевидно през уикендите има много по-голямо търсене.

Освен това работим на три сезона в Хонконг - нисък, който е сега - среден и висок - през октомври и ноември.

Така че броят на дните може да е една точка или 6 точки.

И като изчислим използването, опитваме се да разделим дохода.

Когато чартираме лодката, ние осигуряваме на съсобственика доход според ползването на яхтата.

 

Добре. Каква е средната доходност тогава? От средна яхта.

Ако искаш никога да не използваш яхтата, да я оставиш на разположение през цялото време, можеш да получиш доходност между 5 и 20%.  Зависи от избора на яхта. Това е за Хонконг.

 

Това е много повече, отколкото в банка в Хонконг! Какво ще кажете за яхтите, в които инвестирате? Има нови яхти, които не е нужно да минават чести ремонти. Те са гаранционни.. Старите яхти могат да са по-евтини, но пък имат доста разходи.

Точно така.

Има много евтини яхти втора ръка. По време на финансовата криза имаше тонове от тях на пазара. Например в САЩ. Доста хора в Хонконг ги внесоха за без пари.

Въпросът е, че те гълтат много пари като поддръжка.

Вижте, поддръжката на един кораб, яхта или лодка е 10% от цената като нов. Годишно!

Можете да купите много евтина лодка, но разходите си остават 10% от лодката като нова.

Мисля, че тук много хора се объркват.

Второ - като сменяте части от една яхта - двигател, генератор, винт и т.н., те са много скъпи като инвестиция.

Така че ако си купите нова яхта, тя идва с гаранция от 2г. По-голямата част от оборудването е с 2г. гаранция.

Така че имаме доста големи икономии в оперативните разходи.

 

fallback
fallback