Китай е страхонен пазар за Royal Caribbean, каза председателят и главен изпълнителен директор на компанията Ричард Фейн за Bloomberg TV. От Шанхай Фейн разговаря с Енджи Лау от Хонконг.
Китай май се превърна в новата граница за круизните оператори?
Ричард Фейн, председател на Royal Caribbean Cruises
Точно така. Китай е страхотен пазар за нас. Посрещнаха ни с отворени обятия и нашите круизи се оказват изключително популярни тук. Докарахме най-новия си кораб тук, Quantum of the Seas [1].
Кажете ни малко повече за него.
Невероятен е. И е много интересно колко много се вълнуват всички. Никога не съм имал представяне на нов кораб, което да е било така добре посрещнато.
За пръв път някой показва съвсем нов кораб тук, в Китай.
Всички се вълнуват.
Ранните записвания вървят чудесно и стратегията ни за растеж се развива по план.
Къде ще пътуват китайските пасажери с Quantum of the Seas? Какво искат да видят? Кои са пристанищата?
Всичките ни кораби, а през 2015 тук имаме четири, ще ходят от Япония, Корея, много популярни дестинации. Това са къси плавания - 2-3 нощувки. Имаме и по-дълги за 7-10 нощувки.
Има много места да се видят и на хората много им харесва да пътуват.
Наистина, вие сте само с един конкурент, Carnival Cruises. А останалите са по-малки. Явно Ричард Брансън ще се намеси също и ще ви стане конкурент за някои пътници с новата си Virgin Cruise Line. Тревожите ли се? Как ще реагирате?
Не се тревожим. Всъщност реалната ни конкуренция са другите форми на почивка. Хората разбират какво предлагат круизите и това са нашите големи възможности.
Ако Ричард Брансън и Virgin се намесят, това ще повиши пазара, ще каже на повече хора за круизната индустрия.
Ние ще продължим да водим в сектора в Китай.
Неговото участие ще генерира просто повече търсене, което е добре за всички нас.
Като се говори за Китай, често става дума за предаване на информация от уста на ухо. Как семействата и приятелите са прекарали на круизите си. Какво предлагате на китайските клиенти и получавате ли интереса, който търсите?
Предаването на впечатленията лично, от уста на ухо винаги е било в основата на успеха ни. Рейтингите ни тук, в Китай са едни от най-добрите в света.
Хората разказват на приятелите си.
Една от характеристиките на китайския пазар е свързаността между хората.
Те използват интернет, социалните си профили.
Quantum of the Seas ще има най-добрия интернет, което ще позволи на хората да изпращат снимки, селфита и да покажат колко е хубав този кораб.
Това е много важна част от причините за голямото вълнение тук в момента.
Вие направихте предварителна прогноза за 2015 в края на миналата година. Ще запазите ли прогнозата си, ще я повишите ли с още оптимизъм заради Quantum of the Seas?
Оттогава сме опреснили насоките си, но смятам, че виждате как продължаваме да вървим успешно напред, в последните няколко месеца. Индустрията продължа да расте с доста умерени темпове. Това ни позволява да повишим цените и да дадем такава позитивна прогноза, не само за 2015. Ние удължихме прогнозата ни до 2017, като казахме, че ще удвоим приходите си и ще постигнем двуцифрена възвръщаемост на капитала /ROIC/.
Това засилване на пазара се дължи в голяма степен на Китай.
Quantum of the Seas / IMO: 9549463 /, плаващ под флага на Бахамските острови: 168 666 БРТ, дължина 340 м, ширина 41 м, газене 8,5м, скорост 22 възла, построен 2014.
Вижте разговора във видеото.