fallback

Автобус на човешки отпадъци тръгна във Великобритания

Горивото за „биоавтобуса” се произвежда от човешки екскременти и хранителни отпадъци

28.11.2014 | 14:58 Автор: Велко Каменов

Във Великобритания тръгна автобус на биометан, гориво, което се произвежда от човешки екскременти и хранителни отпадъци.  В интервю за Bloomberg генералният мениджър на Geneco Мохамед Садик описва как работи технологията и какъв е капацитетът на производството.

 

Гай Джонсън, Bloomberg TV:

Как работи технологията? През каква химическа обработка, през какъв процес преминават отпадъците, за да се създаде гориво?

Мохамед Садик, ген. мениджър на Geneco:

Най-просто казано превръщаме отпадъци, които досега не се използваха за нищо и отиваха в земята, в биометан и в тор, който се използва в земеделието.Най-вече използваме човешки екскременти – около 75 милиона тона на година, плюс около 35 милиона тона хранителни отпадъци от домакинствата и супермаркетите. Технологията, която позволява това, е много проста. Казва се анаеробно разграждане. Огромни резервоари се нагряват до около 35 градуса, след това изсипваме отпадъците в тези резервоари, където естествено появяваща се бактерия започва да работи върху органичната материя и я разгражда, за да бъде произведен биометанът.

Гай Джонсън, Bloomberg TV:

Kой фактор ограничава мащаба на производството?

Мохамед Садик, ген. мениджър на Geneco:

В нашия случай ни ограничава наличието на органична материя – обема на екскрементите и на хранителните отпадъци, които преработваме. С наличната органична материя произвеждаме около 17 милиона кубични метра биометан, което е достатъчна енергия за 8300 домове.

Гай Джонсън, Bloomberg TV:

Ако имате повече материал можете да произвеждате повече?

Мохамед Садик, ген. мениджър на Geneco:

Любопитно е, че в Англия се генерират над 17 милиона тона хранителни отпадъци, които са или изгаряни, или заравяни в земята. Направихме някои изчисления, че ако целият този материал, вместо да бъде изгарян или заравян, беше анаеробно разграден, щяхме да произведем достатъчно биометан, за да задоволим 10% от домакинствата във Великобритания.

Гай Джонсън, Bloomberg TV:

Защо това не се случва. Поставили ли сте си тази цел, смятате ли, че е постижимо? Какво би могло да ви спре?

Мохамед Садик, ген. мениджър на Geneco:

Лично аз много бих искал това да се случи и се надяваме чрез работата, която вършим и заради авторитета, който имаме, да oтворим очите на хората, че това, което правим, помага не само за запазването на земята. Начинът, по който произвеждаме гориво, е изключително устойчив, горивото е неизкопаемо. В същото време с увеличаването на броя на предприятията за анаеробно разграждане във Великобритания всъщност насърчаваме растежа на нова индустрия, а това може само да е от полза в създаването на нови работни места и в подпомагането на икономиката.

Гай Джонсън, Bloomberg TV:

Колко конкурентен е пазарът в момента? Конкурирате се за ресурси и за локации, на които да построите фабриките. Колко други компании се занимават със същата дейност като вас?

Мохамед Садик, ген. мениджър на Geneco:

Има доста хранителни отпадъци, които могат да бъдат  използвани – 17 милиона тона са на разположение. Мисля, че в момента пазарът не е толкова конкурентен, колкото би могъл да бъде, но с увеличаването на броя на построените фабрики конкуренцията ще се увеличава.

Гай Джонсън, Bloomberg TV:

Говорихте за подобряване на технологията. Наясно съм, че вече сте свършили много тежка работа, но колко по-ефективен може да стане процесът на производство? Споменахте естествено появяваща се бактерия. Можем ли изкуствено да стимулираме процеса, за да работи технологията още по-ефективно?

Мохамед Садик, ген. мениджър на Geneco:

Благословен съм да мога да разчитам на невероятна група от учени и инженери, които помогнаха, за да може процесът на анаеробно разграждане да се осъществява по най-ефективния възможен начин. Не искаме да използваме външни бактерии и сме напълно удовлетворени от сегашния начин на производство, при който използваме устойчиво ресурсите.

 

fallback
fallback