Hachette Book Group, компания на френската Lagardere и Amazon.com Inc. съобщиха, че са постигнали договор за няколко милиона долара за продажба на електронни и печатни книги.
Сделката се обявява след месеци на борба, която изправи автори, агенти и издатели и най-големия онлайн търговец едни срещу други.
От началото на май Amazon и Hachette водеха спорове за е-книгите. Френският книгоиздател отказваше да даде на Amazon ценови контрол над електронтите си книги, който би довел до над 10% намаление на цената на книга.
Amazon бе критикуван за агресивната си тактика на водене на преговори, включващи и непозволяване на клиентите си да поръчват предварително заглавия на Hachette, намаляване на намаленията, предлагани на книгите на Hachette и дори забавяне на доставки на някои книги на издателя до месец, което силно се отрази на продажбите.
Многогодишният договор, обявен на 14 ноември 2014 предвижда от началото на 2015 Hachette са поставя цени на е-книгите си за читателите и да има по-добри условия при по-ниски цени. Amazon и Hachette ще заработят отново заедно и книгите на Hachette отново ще радват на промоциите на онлайн ритейлъра.
Amazon обяви, че сделката "включва специфични финансони стимули за Hachette с цел предлагане на по-ниски цени, които ще се отразят еднакво добре и на читателите, и на авторите".
Amazon доминира на пазара на е-книги с 60% дял, според Forrester Research Inc, цитиран от Bloomberg. Компанията е пионер на пазара на електронни книги с пускането на Kindle през 2007.
Не са ясни детайлите на сделката.
Споразумението с Hachette последва многогодишен договор между уебритейлъра и издател Simon &Schuster, обявен през октомври.
Майк Шацкин коментира за Bloomberg West, че всички са доволни, че спорът свърши.
"Саймън Шустър подписа сделка са Amazon. Те сега са доволни, че Amazon върви към подобни договори с всички издатели за цените", каза Шацкин за Bloomberg West.
Как се стигна до пробива?
Уеб бизнесът на Amazon е отделен от книгоиздаването. Темата се коментира на конференцията на Amazon, AWS re:Invent 11-14 ноември 2014.
"И двете компании отчаяно се нуждаеха една от друга", каза Кори Джонсън от Bloomberg West. "Смята се, че продажбите на Amazon в последното тримесечие са били повлияни от липсата на книги на Hachette. И разбира се, Hachette има нужда от голям търговец, чрез който да си ги продава по света".
Реакциите
"Облекчение от решаването на битката Hachette Book Group/Amazon" - The Bookseller
"Войната свърши" - TechCrunch
"Amazon и Hachette Group приключиха една от най-досадните войни в книгоиздаването" - Financial Post
"В сделката Amazon/Hachette агенцията за е-книги печели" - Бил Рот
"Замразен конфликт" - The Economist.