Автосалонът в Женева не е най-големият, нито най-посещаваният, но със сигурност е най-любимият. Компаниите го обичат заради благоприятното време, в което се провежда – пролетта – която е белег за ново начало, а публиката го харесва, защото там се случват най-интересните премиери, което е следствие на предното.
Изложението се провежда от 1905 и оттогава е домакин на почти всички значими премиери, изиграли ролята на задвижваща сила за автомобилната индустрия. През тази година събитието отваря от 8 до 18 март, като организаторите очакват около 700 000 посетители на площ от 110 000 квадратни метра. То е организирано в изложбения център Palexpo, който се намира в непосредствена близост до летището в Женева, Швейцария.
И през 2012 акцентът пада върху екологичните автомобили. Реално нищо не се е променило. Ако преди 10 години компаниите се надпреварваха кой да покаже по-мощен двигател, сега битката е отново в цифрите, но този път е концентрирана в разхода на гориво и нивата на вредни емисии. Мощността отново е в центъра на вниманието, но само ако е подплатена с достатъчно “зелени” технологии”. Разбира се, компании като Ferrari могат и си позволяват да не се съобразят с това. Италианците представиха най-мощния сериен модел в историята си F12 Berlinetta, който е всичко друго но не и икономичен. Със среден разход от 15 л/100 км, той се се задвижва от 6.2-литров V12 двигател с мощност 740 кс.
В този отбор могат да бъдат причислени и премиерите на BMW M6, фейслифтът на Rolls-Royce Phantom, обновения Koenigsegg Agera R, както и десетките тунинг автомобили, дело на компании от ранга на TechArt, AC Schnitzer, Mansory, RUF и др. Lamborghini раздразни почитателите си с прототип на Aventador Roadster. Той се казва Aventador J и няма предно стъкло. Останалото е типично в стила на италианската компания – остри форми, покъртително нисък профил и изключителна наглост в излъчването.
Въпреки предварителните прогнози, вещаещи безславното им изчезване от пазара, тунинг специалистите от Gemballa се завърнаха с гръм и трясък след смъртта на своя шеф – Уве Гембала. Преди няколко години той бе намерен убит в ЮАР, а бизнесът пое неговата съпруга, която, ако съдим по щанда, на който се състояха три световни премиери, сред които доработена версия на McLaren MP4-12C, се справя доста добре с разпределянето на отговорностите в своя екип.
Обратно на масовото автомобилостроене, вниманието бе привлечено от новото Peugeot 208, което е претърпяло радикална промяна във външния вид и значително повишаване на качеството в интериора. На изложението бяха представени още новите Ford B-Max, Audi A3, Mercedes A-Class, Hyundai i30, Opel Mokka, концептуалният джип на Bentley, Fiat 500L, Toyota Yaris Hybrid, Skoda Citigo,Volkswagen GTI Cabriolet, Seat Mii, Dacia Lodgy, както и много други до общото число от 84 световни премиери.
Серийната версия на Renault Twizzy също дебютира на изложението в Женева. Всъщност никой не вярваше, че необикновеният концепт от 2009 ще доживее серийно производство и дизайнът му ще бъде запазен до такава степен. С електрическото Twizzy французите искат да дадат алтернатива на младите шофьори, които са се ориентирали към покупката на скутер. Базовата версия на интересното возило не изисква шофьорска книжка. Вътре има седалки за двама, а интериорът е изработен от водоиздръжливи материали, защото Twizzy няма странични стъкла.
Opel навлезе на пазара на компактни кросоувъри с новия Mokka, който излъчва масивност и ще поддържа напрежението сред 4х4 феновете на марката, преди излизането на новата Antara. Центърът на щанда на Volkswagen в Женева e окупиран от четивратия Up!, който предизвика появата и на аналози в дъщерните компании Skoda и Seat - съответно Citigo и Mii. На внимание се радва и Golf GTI Cabriolet, който възражда концепцията за открит GTI от първото поколение на Golf.
Бъдещите тенденции в автомобилния дизайн могат да бъдат видени на щандовете на Pininfarina и Giugiaro. Въпреки твърде “космическия” си дизайн, проектите са не по-малко ценни от серийните автомобили, защото показват по какъв път са поели законодателите в областта на дизайна. Което от своя страна ще определи, накъде ще се насочат десетки марки, които черпят вдъхновение от тях.
Това е изложението в Женева, много технологии, значими премиери, изключително много посетители и възможност за пряк сблъсък с конкуренцията и мнението на публиката. Швейцария няма своя автомобилна индустрия, но някак си е успяла да привлече автомобилния елит от цял свят и най-вече да го задържи повече от век. Женева е фактор, който не бива да се подценява, поне до отварянето на салона в Париж през есента.