Китайската роля в световното изкуство

Блумбърг разговаря със Стивън Мърфи, главен изпълнителен директор на Christie's, за засилващата се роля на Китай в световното изкуство

24.10.2014 | 13:02 Редактор: Виктория Крумова
Китайската роля в световното изкуство

Стивън Мърфи, международен гл.изп.дир Christie`s: Шедьоврите от всякакъв жанр нямат лимит. Светът търси страхотни произведения на изкуството. Може да бъде порцелан, има уникални дизайни, които се продават тук за първи път. Тези произведения, които са шедьоври, могат да се продадат много бързо.

Stephen Engle,Bloomberg: Продажбите на изкуство, които наблюдавахме през първата половина се понижиха. Това нещо моментно ли е или се наблюдава такава тенденция, породена от забавящата се икономика или пък от мерките за икономии? На, какво го отдавате?

Стивън Мърфи: Колекциите, които са достъпни на пазара се нуждаят от време. Ако се търси тенденция, трябва да се проследи през последните 2-3 години, а не да говорим само за един сезон. Не мисля, че трябва да се отдава на някакви промени в икономиката и политиката. Броят на китайските клиенти, които можем да обслужим тук, е много голяма. Това е само началото. Растежът за Christie`s тепърва предстои.

Stephen Engle, Bloomberg: Как се е променил моделът на купуване през последните години и по какъв начин е различен от аукциона в Хонконг?

Стивън Мърфи: Понеже започваме от малка основа, ако искате, спрямо големината и потенциала на Китай, нашият азиатски бизнес е около 28% от Christie`s като цяло. Има едно постоянно повишение.  Преди 4 години беше около 15%.

Stephen Engle, Bloomberg: Ако не греша, 20% от новите ви клиенти са от Азия?

Стивън Мърфи: Не грешите. Америка расте, Европа също. Няма спад. В момента и трите региона растат, но Азия го прави най-бързо. В близките 2 години, Азия ще се изравни и ще бъдат еднакви. Това е доста необичайно.

Stephen Engle, Bloomberg: По какъв начин адресирате деликатните въпроси за цензурата? Какво е позволено и какво – не? Защото вие не сте под протекциите да бъдете в Хонконг, където можете да пуснете каквото искате на аукциона.

Стивън Мърфи: Ние оперираме по целия свят. От Дубай до Ню Йорк и Италия. Уважаваме всяка една страна и нейните правила.

Stephen Engle, Bloomberg: Трябва ли да откажете определени пратки?

Стивън Мърфи: Такова нещо не се е случвало до момента и не мисля, че ще се случи.

Stephen Engle, Bloomberg:  това е двузначен въпрос, аз ги мразя, но все пак трябва да попитам. На какви капиталови потоци разчитате тук? На такива основно от Китай, наддаващи и купуващи или хора, които идват други части на света и наддават и после изнасят зад граница? Тук идва тънкият момент – по какъв начин тук се включва шанхайската зона за свободна търговия?

Стивън Мърфи: Този въпрос е страхотен. Много ми допада, защото обединявате две много важни неща. Едното не може да работи без другото. Зоната за свободна търговия в Шанхай, която е сравнително нова и новата политика там, позволяват на изкуството за първи път да дойде в Шанхай и да го напусне, след това.

Stephen Engle, Bloomberg: Без мита?

Стивън Мърфи: Да. Това създава предпоставки, събития като нашето, да се превърнат в международни.