fallback

Авиошоу: Технологично превъзходство в небето и океана

Авиошоу с Александър Богоявленски /Е98/

04.03.2017 | 18:10

Това е Рафал /от френски Rafale: “порив на вятъра” или по-категоричното “избухване на огъня”/.

Разработка на Dassault Aviation още от 80-те години на ХХ в., но с първи следпрототипен полет едва през 1991. Реално приет на въоръжение от 2001 година.

Това е двумоторен многоцелеви изтребител с делтовидно крило и способен да носи широк спектър от въоръжение. Идеята на французите е Рафал да бъде тяхното оръжие за въздушно превъзходство, но също за разузнаване, поддръжка на сухопътните сили, удари в тила на врага и сдържане от ядрени атаки.

Или както се изразяват инженерите от Dassault - това е един “омницелеви” самолет.

В епизода на Авиошоу с Александър Богоявленски /Е98/ от 4 март 2017 ще видите още:

  • Гордостта на Dassault Aviation в сферата на бизнес авиацията - новите, подобрени версии на два от флагманите на бизнес-джет авиацията изобщо - Falcon 900X и Falcon 8X;
  • "Ненормалната" яхта стана още по-извънземна: сътрудничеството на Airbus и Oracle Team USA.

Гледайте епизода във видеото.

Купата на Америка

През февруари 2017 Airbus и Oracle Team USA представиха в Бермуда новата „летяща” яхта. Със съвсем нов нов дизайн американският катамаран клас AC ще се бори отново за Купата на Америка през юни 2017.

След Формула-1 това е най-яркият пример за успешно партниране на технологиите и екстремните спортове.

Airbus е официален технологичен партньор на отбора на Oracle и сподели своето ноу-хау в области като аеродинамика, инструментални технологии, симулации, композитни материали, въглеводородни структури, хидравлика и анализ на данни. В същото време партньорството е двустранно и европейският гигант споделя експертизата на един от най-добрите в света ветроходни екипажи.

Airbus и Oracle работиха заедно и през 2014, сега 30 инженери от европейския консорциум участваха в разработката на яхтата на подводни криле.

Когато катамаранът вдигне скоростта, подводните криле вдигат корпуса над водата, за да елиминират триенето.

Airbus подобри и платното. 20-метровото ветрило прилича на крило на A320.

Катамаранът е построен в Нова Зеландия, дълъг е 45 фута, широк – 22 фута и гази 8,8 фута. Екипажът е от само 6 души, вместо от 11. Някои части от корпуса са произведени на 3D принтер.

/Корица: павилионът на Dassault Aviation и Рафал, авиосалон Бурже, Париж, 2015. Снимка: С.Грозева, Bulgaria ON AIR/.

fallback
fallback