2015 беше турбулентна година за глобалната авиоиндустрия във всички отношения - от трагични произшествия, причинени от непредсказуемата човешка природа, до върхови индустриални показатели.
Airbus и Boeing достигнаха безпрецедентно увеличение на производството, Китай и Япония стъпиха с нови продукти на глобалния пазар, Lockheed Martin и Dassault счупиха бариерите през изтребителната авиация.
Технологиите също отбелязаха важни точки - рекордите със слънчева и електрическа енергия бяха подобрени по драматичен начин, а астронавтите на Международната орбитална станция най-после успяха да си направят истинско кафе.
В предаването за авиация Авиошоу с Александър Богоявленски на 17 януари 2016:
Гледайте цялото предаване във видеото.
1.
Airbus Helicopters обеща на света нов, олекотен двумоторен вертолет още от времето, когато компанията се казваше Юрокоптър.
2.
Новините не бяха толкова добри за Bombardier, който често попадаше в борсовите новини, но с негативен знак, защото на няколко пъти акциите й се сриваха заради забавянията и несигурността около програмата с новият пътнически модел от С-сериите. Сертифицирането на новите С-100 и С-300 трябваше да е приключило до края на годината, но това така и не се случи въпреки чудесните показатели.
3.
Boeing отбеляза най-успешната си година през 2014, но амбициите му бяха сериозно охладени през 2015.
4.
2015 беше поредната година на стаблиност за Embraer, която успя да достави своя хиляден бизнес джет и реализира нови поръчки и клиенти за фамилията си от регионални джетове, известна като E-Jets.
5.
Добрите новини за индустрията бяха забравени на 24 март, когато пълен А320 на Germanwings изпълняващ полет от Барселона за Дюселдорф се разби във френските Алпи. 150 души загинаха в тази катастрофа при много странни обстоятелства. Рядко срещаните индиценти при магистрален полет веднага дадоха знак, че това не е обикновен инцидент.
6.
Eдна добра година отмина и за американската компания Textron. Производителя на популярната марка Cessna представи два нови модела джетове - един обновен и един напълно нов от сериите Citation.
7.
Въпреки начина, по който Boeing измести Northrop и Airbus от спечеления конкурс за новия летящ танкер на американските ВВС, програмата по въвеждането му в експлоатация е в пълен ход. Първият KC-46 Pegasus полетя на 25 септември, което повдигна духа в компанията след близо 9-месечното принудително забавяне и 1.5 милиарда долара допълнителни разходи.
8.
Сериозен напредък през 2015 отбеляза и най-скъпата военновъздушна програма в историята. F-35 Lightning II влезе в оперативна експлоатация към американската морска пехота с първата изцяло годна за бойни действия ескадрила. Според пехотинците, построеният от Lockheed Martin стелт изтребител е готов за битка, след близо 14 години в процес на разработка и над 15 милиарда изхарчени долара.
9.
И докато американските данъкоплатци още преглъщат 50-те милиарда за разработка на самолета от злато, следващата обещаващо скъпа програма за разработка, този път на тежък бомбардировач от следващото поколение, беше спечелена от Northrop-Grumman. Спекулациите за това кой ще произвежда следващия стелт-бомбардировач на САЩ спряха на 27 октомври, когато федералното правителство обяви, че самолетът ще се разработва от същата компания, която удиви света с летящото крило В-2 почти 20 години след първоначалното му приемане на въоръжение и пазене в най-строга тайна.
10.
Както вече споменахме, годината беше най-благосклонна към Airbus. Като по поръчка тя започна и завърши с ключови моменти за компанията. През януари беше първия търговски полет на новия А350 с полета на Qatar Airways от Доха до Франкфурт, който ще е сред 80-те самолета от този модел, които компанията ще получи през следващите 6 години. До момента са доставени 25 машини от модела.
11.
На пътническата сцена през годината изгряха и две нови звезди. Дори не само компании, а цели държави са на път да разместят картите на масата в далеч по-конкурентния сегмент на регионални пътнически самолети за по-къси разстояния. Първи на опашката се наредиха Мицубиши с техния MRJ. На 11 номври Mitsubishi Regional Jet най-после се отлепи от земята за 90-минутен първи полет от летището в Нагоя.
12.
Годината беше вълнуваща и в корпоративно отношение за авиоиндустрията. Най-голямата сделка изненада дори и познавачите, след като Lockheed Martin брои 9 милиарда долара за хеликоптерните пионери Sikorsky Aircraft, подразделение на гиганта United Technologies, в който влизат още Pratt & Whitney и други големи играчи.
13.
Изстрелването на ракети не е проста работа, но въпреки това всеки провал идва като сериозна изненада. Дори и за безпогрешни до момента компании, като SpaceX, настъпва часът, в който трябва да загубиш. В случая ракета за 125 милиона долара, която трябваше да зареди Международната космическа станция с провизии, но падна безславно някъде в Атлантическия океан 139 секунди след изтрелването си от Кейп Канаверал на 29 юни.
14.
На 4 ноември китайската национална гордост получи сериозен тласък нагоре, след като националната самолетостроителна компания COMAC представи дългоочаквания си граждански флагман С-919. Тяснофюзелажния самолет е насочен директно към пазара, който в момента е напълно доминиран от Боинг 737 и А320.
15.
Важен момент за военната авиоиндустрия беше сключването на първото експортно споразумение за продажба на съвместния китайско-пакистански изтребител JF-17. Машината прилича на нещо, като хибрид между френско-британския ягуар, F-16 и Мираж 2000С.
16.
Отново поглеждаме към околоземна орбита, където ще бъде сцената на най-ожесточената търговска конкуренция в сектора през следващите десетилетия. Успехът на интернет магната Джеф Безос с неговата компания Blue Origin, която успешно приземи ракетата ВЕ-3 през ноември след суборбитален полет подсказва за сериозните намерения на компанията в сектора.
17.
Още един черен ден за индустрията беше 31 октомври, когато получихме сериозно напомняне за уязвимостта на авиацията от терористични заплахи. Свалянето на руския А321 на компанията MetroJet над синайския полуостров в Египет беше първоначално обвито в мистерия и спекулации, като окончателната версия за катастрофата все още не 100-процентово потвърдена.
18.
Авиобизнесът в Русия е постоянно изложен на проблеми от разнообразен характер, но за няколко авиокомпании се смяташе, че са способни да издържат на всякаква турбуленция, включително от финансово естество. Без подкрепата на държавата и в политическо отношение обаче, оцеляването е трудно и за най-големите. Бурята не подмина вторият по-големина руски превозвач Трансаеро - първата руска авиокомпания която оперираше изцяло със западни самолети, включително флагманът Боинг 747.
19.
2015 беше годината на чистите технологии, в която бяха подобрени много рекорди. Най-впечатляващото сред тези постижения е това на швейцарския Solar Impulse. Самолетът захранван от слънчева енергия, която успя да прелети голяма част от Тихия океан преди да получи сериозно повреда в батериите и да остане на поправка на Хаваи.
20.
Основното заключение от 2015 за авиоиндустрията е, че тя вече излиза извън познатата ни география. Европейският консорциум Airbus ще произвежда самолети в Алабама. Боинг обяви, че в скоро време ще започне доставки от все още необявена локация в Китай. Япония стъпи на картата на доставките на пътнически самолети, а вдигането на санкциите срещу Иран обещава да даде допълнителен тласък на поръчките за нови самолети и от двата лагера.
Накрая
Запознайте се със СПЕНСЪР! Това е роботът, който е готов да се изправи пред истинския свят на натовареното летище Скипхол в Амстердам за първата си тестова сесия в реална обкръжаваща среда извън лабораторията. Мисията му - да помага да пътниците да се ориентират в огромния пътнически терминал.