Авиошоу

Събота от 16:00 часа
още

Еволюцията на технологиите: Пиер Гофен в Авиошоу

Ексклузивно интервю на шведския военен пилот-ветеран

13.12.2015 | 14:00
Еволюцията на технологиите: Пиер Гофен в Авиошоу
Еволюцията на технологиите: Пиер Гофен в Авиошоу

В този епизод на Авишоу разговаряме с военен пилот-ветеран от Швеция, с 500 летателни часа и огромен опит. С Пиер Гофен на Терминал 2 на летище София разговаря Александър Богоявленски в предаването Авиошоу по телевизия Bulgaria ON AIR на 13 декември 2015.

От пилотска гледка точка, можете ли да ни кажете какво се промени по начина, по който се лети на изтребител и как еволюираха технологиите през последното десетилетие?

Работата на пилота по пилотиране на самолета намаля значително в наши дни. Цялото натоварване сега се поема от системата. Системата на Грипен например, позволява на един пилот да изпълнява три роли едновременно - проследяване на въздушни цели, наземни цели и разузнаване. За тези неща системата значително ви подпомага, но летенето на самолет, като Грипен, е много по-лесно. Ако го сравним с Драккен, който беше моя изтребител, на който основно летях, то там се изискваше много голямо натоварване само за летенето.

Това е особено валидно при кацането, защото не виждаш нищо под носа, например.

Така че беше голямо предизвикателство научаването да летиш на тази машина, включително в системно отношение - няма навигация, няма асистиращи системи, използвахме хартиени карти, можеш само да оставиш самолета да лети сам - програмираш маршрут, скорост и време и само пускаш бомбите, ако това е целта. Така че от пилотска гледна точка разликата наистина е много, много голяма.

 

Още по темата

От пилотска гледна точка, кое е по-задоволяващо и приятно - наистина да управляваш машината и да се опитваш да я овладееш или просто да летиш на самолет, който е компютър и усещането е, че се намираш в симулатор или играеш на Playstation?

Аз съм от старите момчета и предпочитам старото. Но като военна машина, като изтребител - сегашните самолети са много по-добри.

От гледна точка на предизвикателството обаче, много по-забавно е да управляваш труден за пилотиране самолет.

Аз съм стар обаче. Днешните пилоти са многофункционални системни оператори с много умствен багаж. Добри момчета с компютърно образование. Разликата е голяма, но аз си предпочитам стария стил.

 

В интервюто си за Авиошоу Пиер Гофен разказва още за кацане на замръзнала писта, за процеса на селекция в шведските военновъздушни сили, за привилегиите, риска и парите.

Вижте във видеото.

 

"Имам много истории, но ще ви разкажа за един момент, в който имахме бързо замръзваща писта. Трябваше да кацна на единствената възможна писта в домашната ми база, но тя се беше заледила буквално за минути и се бе превърнала в стъкло.

На Драккен имахме спирачни парашути, но самолетът първо трябваше да се докосне на земята на трите си стойки. Така че кацаш, отваряш парашута и спираш, но ти трябва по-ниска скорост на кацане.

Та започнах кацането при умерен страничен вятър и когато допрях земята, самолетът започна да се пързаля към едната страна на пистата.

Нямах никакъв контрол заради хлъзгавата писта.

Когато паркирах, един от техниците дойде при мен, тогава беше началото на зимата, а около пистата имаше малки дървета. Той размахваше един клон и ми каза, че съм бил доста близо до ръба на пистата. Това е една от историите в живота на ВВС".

 

Още по темата

Бъдещето

Един последен въпрос, който мисля, че е доста интересен. В момента дроновете  изземват много аспекти от мисиите на военновъздушните сили. Какво е мнението ви за дроновете и какво е отношението на компанията към безпилотните самолети? Планирате ли инвестиции в подобни системи?

Ние вече го правим в рамките на един паневропейски проект, който се казва Неурон. Това е само демонстрационен проект, все още няма серийно производство.

Мислите ли, че в бъдеще ще има много пилоти, които няма реално да летят, а ще управляват дронове от командни центрове на земята?

Мисля, че това ще отнеме време. Ще минат много години, преди това да се случи. Най-вероятно първо ще минем през комбинация от двете, когато пилоти и дронове ще изпълняват съвместни мисии. Ще може пилотите да летят заедно с безпилотни самолети, така че дроновете да изпълняват наистина опасните задачи. Това по всяка вероятност ще е бъдещето, макар че аз не вярвам, че роботите напълно ще ни изместят. Може би след 2050 година.