fallback

Хипотезите за катастрофата на KGL9268

Авиошоу, 8 ноември, 2015

09.11.2015 | 07:16

Предаването на телевизия Bulgaria ON AIR "Авиошоу" с Александър Богоявленски представя фактите и различните гледни точки около катастрофата на самолетът на руската авиокомпания Metrojet полет KGL9268 на Синайския полуостров в Египет в епизода от 8 ноември 2015.

Седмица след трагичния инцидент, при който загинаха 224 души, все още няма категорична посока във версиите за случилото се, а експертите са раздвоени между две вероятности - сериозна техническа повреда или терористичен акт.

 

Още по темата

Катастрофата на полет 9268 на Metrojet -- какво знаем досега:

Рано сутринта на 31 октомври 2015 самолетът на руската авиокомпания Колавиа, с търговско име Metrojet, излита от летището на египетския курорт Шарм ел Шейх с почти пълен капацитет от 224 души на борда, изпълняващ полет до Санкт Петербург, който трябва да продължи около 4 часа.

26 мин по-късно, когато самолетът е достигнал почти крейсерска височина от 9600 метра, пилотите съобщават за сериозен технически проблем и машината изпада в необичайни за този етап на полета маневри - поредица от рязко набиране на височина, последвано от също толкова остра загуба на височина. Ако анализираме данните от Flightradar24 може да твърдим, че на този етап самолетът е летят на ръба на своите технологични възможности и определените от производителя лимити.

След второто пропадане на машината, което се случва с над 3000 метра/мин, сигналът от борда е прекъснат. В този момент по всяка вероятност самолетът се е разпаднал във въздуха, което по-късно разследващите експерти потвърдиха.

Останките от машината падат в планински район на Синайския полуостров в Египет на територия от около 20 км2, като разстоянието между някои от падналите на земята компоненти е 12 км. един от друг.

 

Руски телевизии бяха сред първите, които разпространиха кадри от въздуха на мястото, където на 31 октомври катастрофира самолетът А321 с 224 души на борда, изпълняващ полет от Шарм ел Шейх за Санкт Петербург. Фрагменти от самолета се виждат пръснати на голяма територия, заедно с лични вещи на пътниците и части от техния багаж. Част от останките са обгорели, докато на други може да се различи логото на авиокомпанията Metrojet.

"Първоначалните данни показват, че към момента не можем да изключим нито една от версиите за катастрофата. Разглеждаме всички възможни варианти”, каза Виктор Сороченко, директор на междуправителствената комисия за разследване на катстрофата.

Ръководителят на руската авиационна агенция Росавиация, Александър Нерадко заяви, че това, че отломките са разпръснати на голяма територия потвърждава теорията, че самолетът се е разпаднал във въздуха, при това на голяма височина.

"Мястото на катстрофата е на много голяма територия - повече от 20 квадратни километра. Обичайно зоната на самолетна катастрофа е концентрирана на по-малка площ под формата на издължена елипса. В случая обаче, говорим за елипса дълга 8 км и широка 4 км. Всички улики ни насочват към това, че самолетът се е разцепил във въздуха и на голяма височина”, каза Нерадко

Черните кутии бяха намерени бързо и са под контрола на египетските разследващи органи. На 1 ноември президентът Владимир Путин обяви ден на национален траур в памет на жертвите от този пореден тежък инцидент в съвременната история на руската пътническа авиация.

 

На мястото на катастрофата в Ал Хаша, Египет пристигнаха руският министър на извънредните ситуации Владимир Пучков и руски следователи. По неговите думи разследването ще отнеме месеци, а изясняването на основната версия за инцидента поне още няколко седмици.

Египетският президент Абдел Фатах ал-Сиси също потвърди, че властите ще си сътрудничат напълно с Русия, но че разкриването на фактите ще продължи дълго.

Междувременно руските авиационни власти наредиха на авиокомпания Колавия, с търговско име Metrojet, да прекрати всички полети със самолетите си от този тип докато не станат ясни първоначалните резултати от разследването.

 

Хипотезите

Руските власти продължават да отхвърлят версията за терористичен акт и да настояват да не се спекулира с вероятните причини за катастрофата.

Въпреки информационната мъгла веднага след инцидента… или може би точно заради нея - се очертаха общо 4 хипотези за възможните причини за катастрофата:

  • Сериозна техническа повреда - самолетът претърпява удар в пистата на опашната част през 2001 година. Ако ремонтът не е бил извършен достатъчно качествено, то образуването на малки пукнатини в обшивката би било неизбежно през годините, което може да доведе до конструктивен разпад в следствие умората на метала и същественото налягане. Руските медии съобщиха, че втория пилот е разговарял със семейството си малко преди полета и е казал, че от “състоянието на самолета има доста какво да се желае”.
  • Ракета - въпреки известните размирици в региона, нито руското, нито американското или израелското разузнавания, които са най-активни там, могат да потвърдят изтрелването на ракета. Самолетът е достатъчно високо, за да не може да бъде поразен от преносима установка, с каквито се предполага че разполагат бойците на ИД.
  • Бомба на борда - това е втората най-вероятна теория. Още от началото се спекулираше, че бомба може да е била поставена на борда още на летището от ислямски активисти, а по-късно британският външен министър Филип Хамънд официално обяви, че има “значителна” вероятност именно това да е причина за катастрофата. Руските власти обаче отговориха, че по телата на жертвите няма следи от бомбена експлозия.
  • Друго - тук има поле за още много спекулации, като пожар в багажното отделение, възпламеняване на горивото или друго.
  •  

     

    Версията на САЩ

    Директорът на американското разузнаване Джеймс Клапър каза на 2 ноември, че няма преки доказателства за тероризъм, като причина за катастрофата на руския самолет.

    "Нямаме пряко доказателство за каквато и да било терористична дейност на този етап. ИД пое отговорност с изпратен туит и ние знаем, че на Синайския полуостров оперира много агресивно крило на тази организация. Не можем обаче да потвърдим това твърдение и предпочитаме да изчакаме разчитането на черните кутии, когато ще знаем повече”, каза Джеймс Клапър.

     

    Според източник от американското разузнаване, твърденията, че самолетът може да е бил ударен отвън, например от ракета, също са неоснователни. Източникът не е пожелал да разкрие повече детайли, но е заявил, че твърденията му се базиран на първоначалната експертиза на черните кутии.

     

    Версията на Великобритания

     

    Великобритания обяви, че прекратява всички полети на нейни авиокомпании до Шарм ел Шейх. Външният министър Филип Хамънд обяви, че според британското разузнаване има значителна вероятност катастрофата да е била причинена от взривно устройство на борда, като призова британските граждани да се въздържат от пътувания до египетския курорт.

    "Стигнахме до заключението, че има вероятността трагедията да е предизвикана от бомба на борда, е значителна. Съветваме да не се предприемат пътувания до и през летището на Шарм ел Шейх.,” каза Хамънд.

    За да бъдат предприети такива действия, то британското разузнаване би следвало да разполага с достатъчно стойностни улики, които да потвърждават версията за бомба на борда….

     

    Версията на ЕС

    Западен дипломатически източник в Европа заяви, че твърдението на ИД, че именно те са отговорни за катастрофата, се разглежда сериозно. Всяко доказателство, че бомба е предизвикала трагедията, ще бъде сериозен удар върху туризма в Египет, който е един от основните стълбове на икономиката в страта, която от години е раздирана от политически конфликт.

    Следователите потвърдиха, че са успели да свалят и валидират данните от едната от черните кутии на борда - записваща техническите данни на полета. Те обаче заявиха, че свалянето на аудио записите от пилотската кабина ще отнеме повече време, тъй като това записващо устройство е било повредено в резултат от катастрофата.

     

    Какво мисли Русия

    Въпреки че черните кутии на самолета бяха намерени още в първите 24 часа след катастрофата, свалянето на данните и записите от тях и обработката на материалите могат да отнемат няколко седмици.

    Записващите устройства изглеждаха във видимо добро състояние и разчитането на данните със сигурност ще отхвърли голяма часто от спекулациите за причините за трагедията.

    Руският посланик в Кайро обяви, че руски и египетски експерти ще водят разчитането на данните с помоща на експерти от Еърбъс от Франция и Германия и с участието на Ирландия, където е регистриран самолетът.

    Руският посланик в Египет потвърди, че данните от записващите устройства, които са разшифровани към момента, не са достатъчни, за да се определи причината за падането на руския самолет. Данните от черните кутии се обработват от руски, египетски, френски и германски специалисти. Посланикът предупреди да не се избързва с изводите около катастрофата:

    "Обработката на данните от черните кутии е вече в ход, но все още сме само в първите часове и дни на разследването. Разшифроването на данните ще отнеме седмици, а не дни, тъй като задачата е много сложна и прецизна. Затова призовавам да не се избързва със заключенията. Първо трябва да се уверим, че информацията е коректна и да не преувеличаваме”, каза Сергей Кирпиченко, посланик на Русия в Египет.

    Според авиокомпанията, самолетът е бил технически изправен и преминал успешно последните проверки по безопасност в Ирландия, където е регистриран.

    Вижте цялото предаване във видеото.

     

    fallback
    fallback