fallback

10-те най-големи играчи в аерокосмическата индустрия за 2015

Кои са най-големите авиационни компании, класирани според приходите им за финансовата 2014 година от PwC

14.09.2015 | 00:04 Автор: Александър Богоявленски

Финансовите данни за 2014 година в аерокосмическата индустрия потвърждават една очевидна тенденция - бизнесът е в разцвет и на върха на десетгодишна вълна на растеж. "Да, но какво стана с икономическата криза?", най-вероятно ще попитате. Най-черните дни предизвикаха някои сътресения, но като цяло индустрията и нейните доставчици преживяха леко финансовите тежести и бързо тръгнаха нагоре. Може да прозвучи изненадващо, но аерокосмическата индустрия се радва на нещо, като икономически супер-цикъл.

Ето и списъкът на десетте най-облагодетелствани компании. В него, имената през последните 4-5 години не се променят, а се разместват само някои от местата в класацията. За по-интересно ще започнем отзад-напред:

10. Rolls Royce /Ролс-Ройс, Великобритания/ - $14.7 млрд.

Въпреки много успешната 2014, световният номер 2 производител на самолетни двигатели е изправен пред достатъчно препятствия за близкото бъдеще. В сянката на настъпващия цикъл на подмяна на поколенията на най-популярните двигатели от сериите Трент продажбите се сриват, а инвеститорите призовават за отърваване от недобре работещите морски и енергийни департаменти. 

9. Finmeccanica /Финмеханика, Италия/ - $17.2 млрд.

Изглежда продължилият няколко години финансов хаос е вече в историята и италианският шампион отново е на черно. Фокусът сега е основно върху аерокосмическите разработки и отбранителната електроника.

8. Safran /Сафран, Франция/ - $18.3 млрд.

Джойнт-венчърите се отразяват добре на французите - заедно с GE в двигателите CFM Leap нещата са на приключване и серийно производство, а заедно с Еърбъс е дадена зелена светлина на новата европейска ракета-носител Ариана 6.

7. Raytheon /Рейтиън, САЩ/ - $22.8 млрд.

Международният бизнес на компанията е стабилен. Британските ВВС харесват авиониката и тренажорите на компанията, а Катар реши да похарчи над 2 млрд. долара за ПВО системи Пейтриът от ново поколение.

 

6. Northrop Grumman /Нортроп-Грюман, САЩ/ - $24 млрд.

В партньорство с Gulfstream и L-3 влизат в битка с Боинг и Локхийд-Мартин за важна поръчка от американските ВВС за подмяна на системите за противорадарна защита JSTARS от 2023 година. Нортроп е фаворитът за тази сделка, а на карта са заложени честта на компанията и още 6.5 млрд. долара отгоре.

5. GE Aviation /Дженерал Електрик Авиейшън, САЩ/ - $24 млрд.

Миналата година беше първата пълна година от придобиването на италианския производител на компоненти за двигатели Avio през 2013. Резултатите са повече от добри.

4. UTC /Юнайтед Технолъджис Корпорейшън, САЩ/ - $36.2 млрд.

Продажбата на Сикорски на Локхийд-Мартин отписа 7.5 млрд. долара от пазарната капитализация на гиганта, което означава, че догодина бързо набиращите скорост GE Aviation могат и да ги изпреварят.

3. Lockheed Martin /Локхийд Мартин, САЩ/ - $45.6 млрд.

Програмата F-35 Lightning II най-после отлепи стабилно от земята, докато покупката на Сикорски Хеликоптърс от номер 4, UTC, подчертава желанието на LM да си остане компания, фокусирана върху отбранителната индустрия.

 

2. Airbus /Еърбъс, Франция, Германия, Великобритания, Испания/ - $80.6 млрд.

Поредната година на второто място за шампиона на Европа не е изненада, въпреки че рекордните 1 456 поръчки за пътнически самолети през 2014 далеч изпревариха тези на Боинг. Както изконния си враг, Еърбъс сега е на прага на подмяната на някои основни програми, като Нео версиите на флагманите А320 и А330, и засилването на производството на новия А350. Консорциумът се бори с насрещен вятър и в хеликоптерния бизнес, където дългогодишната му пазарна доминация е атакувана от различни посоки. Главното предимство на Боинг си остава в отбраната, където това, че си американец помага... много.

 

1. Boeing /Боинг, САЩ/ - $90.8 млрд

Както каза шефът на дивизията за пътнически самолети Рей Конър: "В лицето на свирепа конкуренция, имахме силна година." Боинг реализира впечатляващите 723 доставки на пътнически самолети през 2014, а цялата компания стигна рекордни приходи, независимо от 12% спад на пазара като цяло. Въпреки че сега работата на Боинг ще е улеснена от позиция на силата, компанията има да се справя и с някои сериозни предизвикателства - имаме предвид цистерните КС-46, които се превърнаха в ябълката на раздора в отбраната между Европа и Америка.

fallback
fallback