Авиошоу

Събота от 16:00 часа
още

Кой прелетя първи Ламанша на ток?

Авиационният гигант Airbus претърпя унизително поражение от френски пилот-акробат в опита за първи полет на електрически самолет през Ламанша

10.07.2015 | 19:27 Редактор:
Огюс Дювал в неговия Кри Кри
Огюс Дювал в неговия Кри Кри

Френският пилот-акробат Огюс Дювал влезе в историята, като първият, който успя да прелети пролива Ламанш в самолет, задвижван изцяло от електрическа енергия. Опитът му стана още по-впечатляващ поради факта, че той изпревари буквално с няколко часа подготвяния от месеци опит на консорциума Airbus за първи подобен полет с неговия прототип на електрически самолет - E-Fan. Случката ни връща в спомените за ранните дни на авиацията, когато прелитането на известния още, като Английския канал пролив, бе едно от най-значимите постижения за пионерите на летенето. Огюс Дювал прелетя разстоянието от Кале във Франция до Англия и обратно в едноместен двумоторен ултралек самолет Кри Кри в ранните часове на 10 юли, изпреварвайки с много малко планирания полет на второто поколение на прототипа E-Fan в обратната посока. На страницата си във Фейсбук, Дювал написа, че полетът му е бил "кулминационен момент" и "голямо облекчение" след дълггодишната разработка на самолета с полети над сушата. Всъщност, Кри Кри-то на Дювал дори не е излетяло само, а е било вдигнато във въздуха с помоща на друг самолет, подобно на планер. 

Самолетът на Airbus също успя да изпълни задачата си, като излетя сутринта от летище Лид в Кент и пристига в Кале около 45 минути по-късно, изминавайки разстоянието от 42 морски мили. Опитът е от ключово значение за репутацията на Airbus и по друга причина. Европейският гигант наскоро използва влиянието си, за да предотврати намеренията на друг производител да извърши същия опит за прелитане над пролива с електрически самолет, но няколко месеца по-рано.

Готовност за това беше изразила малката словенска компания Pipistrel, която е сред пионерите на електрозадвижваните ултралеки самолети. В открито обръщение шефът на компанията Иво Боскарол пише, че Pipistrel се готви за своя опит от октомври миналата година, особено що се отнася до издаването на разрешителни за полета между Англия и Франция. Когато най-сетне получава разрешителното преди около две седмици, компанията веднага мобилизира френският си дистрибутор и подготвя полета за сутринта на 7 юли, 2015. В неделя, 5 юли, обаче, в офиса в Словения е получено писмо, подписано от д-р Франк Антон, ръководител на звеното E-Aircraft в немската компания Siemens и Тим Граж, търговски директор на същата компанията в което Siemens категорично забранява на Pipistrel да използва произведения от нея електрически двигател за техния Alpha Electro за полети над водна площ. В писмото се казва дословно: "Изрично ви забраняваме да използвате или да предоставите на друг за ползване произведения от нас Мотор за каквито и да било полети над вода. В случай, че не ни информирате незабавно за местонахождението на Мотора и не ни го върнете, ние ще предприемем всякакви необходими правни мерки, за да предотвратим осъществяването на този полет." Тук е важно да отбележим, че самолетът на Airbus е оборудван именно с двигатели от Siemens и постижението е записано на името на двете компании. 

Битката за доминация и иновации в небето изглежда не подминава никой, но големите винаги получават предимство. Самолетът на Pipistrel - Alpha Electro е двуместен, има двойно по-голям обсег на действие от конкурента E-Fan и е на една трета от неговата цена. Най-голямото му предимство обаче, е в това, че е достъпен. Възможно е да бъде поръчан и доставен в много кратки срокове. Най-вероятно обаче, няма да е оборудван с двигатели от Siemens.