Пилотът-ветеран Петко Бурлаков, летял на свръзхвуковия Су22М4 коментира възможностите и предизвикателствата пред младите пилоти, необходимостта от промени, диктувана от времето и развитието на технологиите.
Интервюто е записано по време на авиошоуто 102г. ВВС "Това сме ние" 2014
За мен е много вълнуващо, защото това е първото авиошоу, което ще бъде изключително само с български екипажи. Досега винаги участват чужденци, а сега ще видим изявата само на български летци.
Това е много вълнуващо.
От 12г. не съм във военната авиация.
Много добре, че беше направено в София, въпреки че създаде някои неудобства от страна на РВД и трафика на летище София.
Но е много добре.
Спокойно може да кажем, че българските ВВС все още имат много какво да покажат не само пред българската публика, но и пред своите партньори, нали?
Нашите летци са изключително интелигентни и с големи възможности. При този малък нальот, при тази подготовка, ще видите какво ще изпълняват, те продължават да летят.
При една нова техника, ако ни се даде в ръцете, равни на тях няма да има.
Близо 20г. се говори по тези въпроси - не само сред българските военни среди, но и сред политиците - за нова техника. Това политическо решение ли трябва да бъде?
Политическо трябва да бъде. Но политиците трябва да се вслушат и в мъдрия глас на експертите, нашите военни експерти, които имат много правилно виждане относно нуждите за нашата авиация и след това да си вземат политическото решение с оглед интересите на България. И като партньори в НАТО.
Споменахте, че нашите пилоти имат много какво да покажат. Кой според вас или кои са машините и системите, които те заслужават?
Бих предпочел от всички на пазара в момента Eurofighter или Grippen.
Да, F16 има своите качества, има своето място, но той е все пак на края на годините.
Бъдещето - това е Eurofighter и Grippen.
Особено Grippen е много подходящ за нашите условия, защото е евтин в обслужването и самата фирма предлага 100% офсетна програма за закупуването на този самолет. Това е изключително изгодно за нашата икономика.
Имайки предвид нейното състояние - това ще даде много.
Не само новите бойни системи ще имат ключова роля за бъдещето на българските ВВС, но и подготовката на пилотите и екипажите, както и техническия персонал.
В това отношение как виждате разликата от 10 години по-рано и сега?
Разликата е доста голяма. Имаме голям напредък.
Самолетите са с цифрова авионика. Всичко е на дисплей. Като пилатус, независимо, че са витлови, те са една нова, модерна авионика, която предполага бъдещето.
Разликата е вече доста голяма. И изискванията към летците в интелектуално и образователно ниво са вече други.
Както всички технологии дръпнаха напред, така и авиацията и изискванията към летците.
Галерия Разгледай
Галерия Разгледай
Ако трябва да направим паралел между българските ВВС и натовските ни партньори - къде сме ние?
Навремето много се шегувахме с разни измислени мисли на Мао, та той бил казал, че за да се научиш да плуваш, трябва да плуваш.
Ще го перефразирам: за да се научиш да летиш, трябва да летиш.
Независимо на какъв самолет ще се правят нещата, тренингът, нальотът е най-важното.
При това положение, в което сме, една нова техника ще ни дръпне много напред в НАТО. И по-рано, а и сега българските летци с по-малко нальот имаха по-добри резултати, както от съюзниците от Варшавския договор, така и от някои от страните от НАТО.
Споделете ни интересно преживяване като активен пилот на изтребител.
Всичко е преживяване.
Запомнил съм как аз и подп. Светославов, лека му пръст, четири години само двамата имахме разрешение да хвърляме бомби за изтребителната авиация. Термични бомби от 9 хиляди метра, разпалваха се на 7000.
И изтребителите стреляха по тях.
При една от ситуациите времето се влоши страшно много и тръгнах да кацам, но не можах, подминах летището, и тогава рискувах и насляпо снижих, видях светлините и с авариен запас едва успях да кацна.
Това беше през нощта.
Тогава бяхме с много добра подготовка - първокласни летци. Кацнахме на минимума, на собствен фар. Това е върхът на подготовката.
Много от българските авиобази през годините бяха закрити. Сега останаха само няколко, има ли нужда от инвестиции в материална база в България?
Във всички случаи се иска модернизиране на всичко. От стаите за почивка, за указания, и поне още едно летище.
Вижте целия епизод от предаването във видеото.