Авиошоу

Събота от 16:00 часа
още

Тимоти Кларк, президент на Emirates за Bloomberg

Авиошоу сезон 1: Льо Бурже 2013

01.07.2013 | 10:00
Тимоти Кларк, президент на Emirates за Bloomberg
Тимоти Кларк, президент на Emirates за Bloomberg

Интервю на Тимоти Кларк, президент на Emirates за Bloomberg.


Тим Кларк, говорим с вас по време на авиосалона в Париж, където видяхме първия полет на А350 на Airbus. И където Boeing събра още клиенти за своя 787-10X. Приятно ли ви е развитието на тези модели или искате да чуете повече за нов 777 от Boeing, понеже сте най-големият оператор на съществуващия модел?

Добре е, че видяхме как Boeing пусна 787-10X.

По ирония, това е самолетът, с който искахме да стартираме цялата програма преди 10г., защото е подходящия размер за нас.

Но същевременно, 350/900 полетя, изглежда добре, и от това, което чувам - лети добре.

Той надхвърли всички очаквания, успя да остане във въздуха над 4ч., което трябва да е рекорд.

Така че играта започна! Наистина.

 

Що се отнася до 777-9X, и 8Х, смятам, че Boeing в момента са в процес на поемане на твърди ангажименти - не точно като договори, но казват на Борда на директорите, че имат достатъчно високо ниво на интерес.

Не само от Emirates, но и от други превозвачи, които ще преминат през същите трудности като нас.

За да се уверят, че техническите аспекти на самолетите и възможностите им като обхват, мисия и цена са такива, каквито обещават да бъдат.

Затова си мисля, че вероятно през есента самолетът ще бъде официално пуснат.

Въпреки че са малко тихи на това изложение - но пък е едва втория ден - никога не се знае, може да има нещо.. Дори съм сигурен, че ще стане.

 

Както казахте, бихте искали да побързат. Сега доволен ли сте от двата им варианта, с които са готови да тръгнат веднага?

Да, доволни сме. От работата, която свършихме от няколко месеца - да. Изглежда добре...

Важното е развитието на нещата по технологията на двигателите, сега GE е единственият източник на захранване, така че GE трябва да направи доста големи промени в това, което върши двигателя.

Нали чрез двигателят се получава подобрение на разхода на гориво и оттук - икономичността на полета и самолета.

Разбира се, крилото е ново, композитно.

Не е същото като това, което направиха за 87и това се оказва много добре и за Boeing, и за оператора.

Но трябва да сме много внимателни в инженерната област - спрямо предложението и възможностите на това, което GE казва, че ще направи и това, което в действителност ще направи.

Единственият проблем, който имаме с 777-8Х и 9Х е, че .. стана малко късно.

 

Когато започнахме да говорим с Boeing, беше за 2019. После се пренесе за 2020-2021 и сега сме 2013 и трябва да чакаме още 7г. за самолета. И междувременно започнаха да продават 10X в периода 2018-2019.

Това ги накара да забързат 8Х и 9Х, защото не могат да правят и двата едновременно. Но за нас е разочароващо, защото след като не сме оператор на 87, искахме да имаме този самолет, при това по-скоро.

 

Ако го стартират от началото на следващото десетилетие, това ли са вашите изисквания? Или се притеснявате, че може да има забавяне или откази, както видяхме?

Прав сте. Не знам нова програма за самолети, която не е била забавена.

При А350 имаше 18 месеца забавяне. 87 - знаем, .. и т.н.

Така че пропуските са присъщи на индустрията.

И ако добавите още една година към този срок, отиваме към 2021-2022 и това ще ни създаде доста тежки проблеми с капацитета.

Ние не използваме самолетите си повече от 12г.

Винаги ги продаваме преди това.

Първият срок започва от 2005 и изтича през 2017. да ги заменим по-късно означава проблеми не само с факта, че ще получим по-добрите самолети по-късно, но и ще имаме усложнения с тяхната цена и т.

Това са проблеми.

 

Boeing май смята, че 777 е велик самолет, че може да продължат да го продават заедно с 9Х и хората пак да го купуват и да използват и двата. Мислите ли, че това е малко прекалено?

Смятам, че е малко по-оптимистично, отколкото трябва.

Вижте паралелите.

Например 330 и А300 и А300-600R.

В Тулуза разправяха, че 300-600R продължи да се продава, когато 330 излезе на пазара.

Аз мислех, че това няма да стане. И то не стана, разбира се.

Можем да се запитаме дали Airbus не казва, че А350 ще се продава заедно с 330, когато това няма да стане.

Няма начин. 330 е прекрасен самолет, но 350 е по-добър.

И 777-8Х и 9Х - ако вярваме на това, което GE  казват, че ще бъдат - и ако те наистина са такива - вие ще купувате новите 777, и няма да купувате старите.

Защото има съществени разлики в оперативността и икономичността на самолетите.

Така че каквото и да правят хората, дори и Airbus да ги продават по-евтино, общността ще се поколебае да вземе по-старите самолети, спрямо тези, които имат по-дълъг живот и по-добри перспективи.

 

Каква роля виждате за 777Х - там има голямо развитие на съществуващия модел. Може би дори повече, отколкото очаквахме и първоначално бе възможно. ..

Бих казал, че 777-8Х - ако направи каквото казват, че ще прави, той ще лети - примерно - Атина-Сидни.

Пълен.

Така че говорите за самолет, който ще прави 18-20ч. без междинно кацане.

Това е малкият.

Е, почти също толкова голям като сегашния.

Така че 8Х може да лети по-далеч от всеки друг, който знам сега.

Едва ли ще има друг, който да може да го направи.

При положение, че превозва 330 души в три класи.

В кабина, която познаваме от сегашния 777.

Така че това нас силно ни интересува.

Бих си помислил, че някои от транс-Тихоокеанските оператори биха пожелали да се прехвърлят от Тихоокеанските полети към централно-американски летища или латиноамерикански градове.

Защото възможностите на този самолет са доста впечатляващи.

 

Значи очаквате 8Х след 9Х?

Що се отнася до Emirates, 8Х е популярен сред нашия отдел Планиране, също толкова, колкото и 9Х.

8Х ще дойде година и нещо по-късно и ще трябва да го чакаме.

 

Ами Boeing 787/10Х, удълженият модел, този, който силно ви интересуваше едно време, сега гледате ли сериозно към този самолет?

Смятам, че ще го разгледаме. Очевидно. С 350 сега възнамеряваме да намерим възможно най-широката кабина, която съществува.

Като имаме предвид, че разстоянията, по които летим, изискват самолети с широко пространство.

Както и 87 - по начина, по който Boeing е решил вътрешната архитектура, не е много далеч от по-стария 757. Но ще го видим.

Поне за да знаем какво може.

В сравнение с 350-900 и 350-1000.