Интервю на Ричард Бергман, партньор в Accenture за Bloomberg.
Има много измерения, които дават сигнали - 20-годишната прогноза например. Според нея 80 000 самолети с широк корпус ще бъдат нужни заради растежа и подмяната на съществуващите машини. Смятам, че това показва огромни възможности - и при двата водещи производители. Те ще се възползват от този пазар.
Кажете ни повече за тези самолети с широки корпуси. Какво ги наричаме, Ричард. Авиошоуто в Париж е познато като събитие с много блясък. А тази битка е всичко друго, но не и блестяща. Какво означава широк фюзелаж и какво значение има това за авиационния пазар?
Това е самолет от 767 до А330-А340.
От страна на Boeing - 767, 787, 777 и най-големите - 747-400 и А380.
На този пазар, за който говорим, премиерите са малки и средни самолети.
Това са например Boeing 787, серии 8 и 9, новият Airbus A350, XWB и също така и 777-Х, който е още на чертожната дъска.
Това са самолетите от този клас, които са сред предпочитаните от авиокомпаниите.
Те имат необикновено сериозни възможности да покриват дълги дестинации.
А като пасажери - някои от новите самолети имат оборудване, от което очакваме на направи дългите полети над 10 часа по-приятни.
Да поговорим за противопоставянето Boeing-Airbus като иновации. Американската компания има 787, но го пусна с 3г. закъснение. След това трябваше да бъде изваден от експлоатация заради редица проблеми, сред които с батериите. Тези производители не се ли стремят да бъдат твърде иновативни?
Не мисля така.
Съществува екосистема на доставчици и иноватори и Boeing и Airbus интегрират продукти.
Но има хиляди доставчици, които правят новите, по-леки и по-яки компоненти и те създават трендовете и постигат енергийната ефективност, нужна на авиокомпаниите и пътниците.
Не мисля, че иновациите са в повече.
Реалността на това, което доказват композитните материали от гледна точка на облекчаване на теглото, това, което правят производителите на двигатели за понижаване на потреблението на гориво - всичко това се съчетава и в резултат имаме самолети с големи възможности.
Ако погледнем програмата на който и да е самолет, ще видим тестове и турбуленции и при иновациите.
Но програмите по сигурността и на двете компании, както и на доставчиците им сочат, че са на прав път.
Всеки път, когато самолет бива спрян от експлоатация, това смущава. Но всички съзнават, че трябва да има сигурност и иновациите трябва да изпълняват обещанията, които са заложени в тях.
Вие кои иновации харесвате най-много в момента? Говорим за нови технологии при батериите, там ли е най-големият напредък? Или пък композитните материали и икономиите на гориво? Какво следва?
Съчетание на всичко.
Самолет, който трябва да лети на максимална височина, да гори по-малко..
Технологията на двигателите - там има също големи иновации - 15-20% по-малък разход на гориво.
Тези неща ще донесат чудесни оперативни печалби на превозвачите.
Същевременно това позволява на производителите и авиокомпаниите да вложат повече удобства - да сложат седалки, които се спускат изцяло или пък да включват развлекателни системи - все тежки елементи. Това са все удобства, които всеки от нас иска да има.