Авиошоу

Събота от 16:00 часа
още

Джон Лихи, оперативен директор на Airbus, Льо Бурже

Авиошоу сезон 1: Льо Бурже 2013

01.07.2013 | 08:00
Джон Лихи, оперативен директор на Airbus, Льо Бурже

Интервю на Джон Лихи, главен оперативен директор Airbus за Bloomberg.


Не беше трудно да постигна поръчка от Easy Jet. Самолетът сам се продава. Разбира се, те за задължени да огледат от всички страни. Но ние имаме самолет, който днес лети. Те имат над 200 самолети Airbus - разбира се, че са сключили добра сделка. Ако ще купувате 135 самолета - със сигурност правите добра сделка.

 

Много пъти сте казвали, че искате 60% от пазара на самолетите с ниско разположени криле. Ще се появи ли по-ожесточена конкуренция, ако заговорите за повече от 50% дял?

Знаете Джим Макнърни и Рей Конър. Не вярвам да станат по-ожесточени отколкото са сега... Не съм сигурен, че ако намаля пазарния дял, ще станат по-мили с мен. Така че си оставаме на 60%.

 

 

Ами 350? На авиосалона се говори само за това. Летяхте в Париж за пръв път. Можете ли да дадете някакви срокове, след като вече имате поръчки?

Абсолютно.

А350 е самолетът, за който всички говорят на Авиосалона в Париж.

Той летя в петък, но не просто летя, а летя красиво. Композитното крило.. Беше във въздуха 4ч... Това е велик самолет!

И помислете - ние продаваме доста такива.

Чух тази сутрин, че моят конкурент Джим Макнърни е казал,  че играта при широкия фюзелаж започва...

Би трябваше да започне още преди няколко години, защото последните 5г. ние продавахме повече от тях в пропорция пет към едно с 350.

Не, четири към едно.

Може да има съобщения за продажби на авиосалона, но поне в началото ние ги изпреварваме - четири към едно!

Така че играта трябваше да е започнала преди 2-3г.

 

Как ще се оформи тази игра другата седмица при 350? Ще имате ли още някоя поръчка? Виждаме още самолети.

За разлика от конкуренцията, ние не си пазим поръчките за авиосалона.

Те май са си запазили няколко, за да си ги обявят, като представят 787/10. Това е версия на 787.

В момента ние имаме продуктова линия, която обявихме от самото начало и работи прекрасно. 350-800, -900 и -1000.

Съберете и трите заедно и те ще изпреварят не само 787, но и семейството на Боинг 777.

 

Строите завод в Мобайл, Алабама. Какво очаквате от нея? В момента имате само 20% от североамериканския пазар.

Няма друга посока, освен нагоре.

Но всъщност в Северна Америка имаме страхотни превозвачи, които летят с наши машини.

Delta лети с наши продукти, US Air - също, а скоро и American Airlines ще летят с наши самолети.

Jet Blue почти изцяло лети само с Airbus, в най-високата категория, Spirit.

Всички са с Airbus.

Имаме много добро присъствие там. Но ясно е, че ще го увеличаваме.

Всъщност вчера обявихме поръчка за 50 самолета от голямата американска лизингова компания IFLC. Те специално искаха самолети от завода в Аламаба. Така че вече върви напред.

 

Последно - за 330. Това е самолет, който си мислехме, че ще изоставите, след като Beoing обяви 787, а вие тръгнахте с 350. Но всъщност се продава по-добре след старта на продажбите на 787, отколкото преди това. Колко време още ще го произвеждате? Имате около 2,5 години поръчки, нали? Ще продължите ли да го произвеждате и след 2016-2017?

Извинете, за кой самолет говорим?

 

330. Колко време ще го произвеждате?

330 се продава много добре и ние много се радваме.

Всъщност имаме предизвикателство 330.

Ако погледнете 330-200 и тръгнете да летите от Токио за Ню Йорк, имаме 787/8, или 330-200.

И двата ще ви заведат дотам, със същия брой пътници - около 240 пътници на борда.

Но 330 има по-широки седалки.

Има същия брой места в бизнес класа, първа класа и коуч. Но в коуч имате по-широки седалки.

Харчи малко повече гориво, но има много по-ниска наемна цена и капиталовите разходи ще са доста по-ниски.

Теглете накрая чертата и ще видите, че всъщност е по-евтино да летите с 330.

330 лети от страшно дълго време. Нито 787, нито моят собствен 350 няма да изместят от пазара 330.

 

Като говорим за наеми, вчера обявихте необичайна сделка с Doric, лизинговата компания. Те вземат 20 самолета и ще ги дават по наем на месец за по 2,5 млн долара на авиокомпаниите. Това нов модел на продажби ли е? Не съм чувала досега.

Съвсем не. Не.

Те са лизингова компания.

Купиха 20 самолета, ако добре си спомням ILFC взеха 10 A350,

но по време на финансовата криза и смяната на контрола в ILFC, когато и ръководството напусна, те решиха да се отърват от тази поръчка.

Мисля, че говорих снощи с един директор и се чудехме дали са взели правилното решение.

Но каквото и да е - това беше преди 10г.

Та.. доста лизингови компании купуват А380, 777, А330, А350.

Това е същия модел. Няма нищо по-различно.

 

Ще видим ли още нови?

Както казах на пресконференцията, поне за няколко години ще работим ексклузивно с Doric по лизинга на самолета.

Заедно ще го продаваме.

И не става дума за месечен наем.

Не се казва - искам един за май догодина.

Казва се - искам един за следващите 10-12 години с месечен наем от - примерно - 2,5-2,6 млн на месец по днешни долари.

 

А по кустомизацията на кабините - няма ли да е трудно като върнат самолетите след 10г? Трябва да се изхвърли цялото оборудване на салона.

Една система за пътническия салон след 10г може да отиде навсякъде.

Човек не си пази дори компютъра 10г. И никой не пази тези системи 10г. без значение дали е твоя самолет или отива при друг оператор.

Не е проблем.