fallback

Брендан Соби, гл. анализатор Center for Aviation

Авиошоу сезон 4: Фарнбъро

01.08.2014 | 04:00

Интервю на Брендан Соби, гл. анализатор Center for Aviation за Bloomberg.

Можете ли да обобщите колко голямо е това авиошоу във Фарнбъро? Спрямо ролята на Китай, на ЮИ Азия?

Азия продължава да се доказва като основният двигател на поръчки. Осите се промениха в последните няколко години към Азия.

Азия и Близкият Изток продължават да привличат по-голямата част от глобалните поръчки.

Това конкретно авиошоу фокусира вниманието за Airbus и съобщението на A330 neo от вчера.

 

Азия и Китай осигуряват ръст, но осигуряват ли поръчки?

Донякъде. Китайските превозвачи най-вече поръчват самолети на едро през правителството. Някой път става ясно докато не настъпи момента на доставка.

Авиокомпаниите от ЮИ Азия и Близкия Изток поръчват самолети на в големи количества. За далечни периоди.

Всъщност в момента имаме два пъти повече поръчки от ЮИ Азия в сравнение с Китай.

Китай определено е важен пазар, който расте. Няколко авиокомпании от второ ниво бързо се развиват. Сега имат 20-30 до 40 самолета., но скоро ще имат по 100. Така че имаме много голям ръст в Китай, но не непременно поръчки на това авиошоу.

Появяват се местните производители в Китай, които са малко по-различни от Airbus и Boeing.

 

Air Asia, Jet Star, Lion и др. авиопревозвачи от ЮИ Азия.. От друга страна чуваме, че са по-консервативни тази година. Защото има тревоги за капацитета. Вярно ли е или мислите по друг начин?

Определено повечето от тях се тревожат малко повече от капацитета. Имаме много самолети и забелязваме спад в ръста на капацитета.

Air Asia е една от компаниите, които направиха промени. Lion още не е направила корекции. Виждаме го и в Китай.

Пазарът не е най-силният тази година, ни то в краткосрочен план за Азия, Китай, ЮИ Азия и континента като цяло.

Но фундаментите на пазара остават добри и прогнозата в средносрочен и дългосрочен план остава солидна.

Ръстът е налице, просто в момента имаме твърде голям капацитет на пазара и виждаме някои корекции от едни от най-големите имена.

 

Става дума за двете най-големи - Airbus и Boeing. Първо - Airbus има 21 млрд долара продажби, а Boeing - 7,7 млрд. В края на авиошоуто във Фарнбъро, който ще води?

Много трудно е да се прогнозира.

Airbus има малко да навакса, защото изостават с поръчките. Компанията като цяло има повече поръчки по време на авио изложения с изключение на Дубай миналата година.

Като цяло мисля, че Airbus ще има повече, особено след като пуснаха A330 Neo. Очаквам да получат повече поръчки на това изложение.

Но това е дълга игра, дълга битка. Трябва да гледаме годишните резултати, не само едно изложение. Тук имаме много пиар и медийно внимание, но на края на годината двете компании излизат наравно.

 

Кое е най-интересното събитие на това шоу? Вие какво следите? Самолетите или обявяването на сделка? Какво иска да види всеки?

Всеки иска да види голямата поръчка, голямото заглавие - че са били поръчани 100, 200 самолета! Чакаме и съобщения за пускане на нови модели.

Като пускането на A330Neo с поръчка от лизингова компания. Може да има още поръчки за тази нова версия още сега, на изложението или в следващите няколко месеца.

Хората като цяло забелязват промяна на интереса към Азия. Не само на Фарнбъро, но и на другите големи изложения.

Азия прави все повече поръчки. Не само това, което се обявява, но и това, което става зад кулисите като преговори - между производители, доставчици..

 

fallback
fallback