Интервю на Брендан Соби, гл. анализатор Center for Aviation за Bloomberg.
Можете ли да обобщите колко голямо е това авиошоу във Фарнбъро? Спрямо ролята на Китай, на ЮИ Азия?
Азия продължава да се доказва като основният двигател на поръчки. Осите се промениха в последните няколко години към Азия.
Азия и Близкият Изток продължават да привличат по-голямата част от глобалните поръчки.
Това конкретно авиошоу фокусира вниманието за Airbus и съобщението на A330 neo от вчера.
Азия и Китай осигуряват ръст, но осигуряват ли поръчки?
Донякъде. Китайските превозвачи най-вече поръчват самолети на едро през правителството. Някой път става ясно докато не настъпи момента на доставка.
Авиокомпаниите от ЮИ Азия и Близкия Изток поръчват самолети на в големи количества. За далечни периоди.
Всъщност в момента имаме два пъти повече поръчки от ЮИ Азия в сравнение с Китай.
Китай определено е важен пазар, който расте. Няколко авиокомпании от второ ниво бързо се развиват. Сега имат 20-30 до 40 самолета., но скоро ще имат по 100. Така че имаме много голям ръст в Китай, но не непременно поръчки на това авиошоу.
Появяват се местните производители в Китай, които са малко по-различни от Airbus и Boeing.
Air Asia, Jet Star, Lion и др. авиопревозвачи от ЮИ Азия.. От друга страна чуваме, че са по-консервативни тази година. Защото има тревоги за капацитета. Вярно ли е или мислите по друг начин?
Определено повечето от тях се тревожат малко повече от капацитета. Имаме много самолети и забелязваме спад в ръста на капацитета.
Air Asia е една от компаниите, които направиха промени. Lion още не е направила корекции. Виждаме го и в Китай.
Пазарът не е най-силният тази година, ни то в краткосрочен план за Азия, Китай, ЮИ Азия и континента като цяло.
Но фундаментите на пазара остават добри и прогнозата в средносрочен и дългосрочен план остава солидна.
Ръстът е налице, просто в момента имаме твърде голям капацитет на пазара и виждаме някои корекции от едни от най-големите имена.
Става дума за двете най-големи - Airbus и Boeing. Първо - Airbus има 21 млрд долара продажби, а Boeing - 7,7 млрд. В края на авиошоуто във Фарнбъро, който ще води?
Много трудно е да се прогнозира.
Airbus има малко да навакса, защото изостават с поръчките. Компанията като цяло има повече поръчки по време на авио изложения с изключение на Дубай миналата година.
Като цяло мисля, че Airbus ще има повече, особено след като пуснаха A330 Neo. Очаквам да получат повече поръчки на това изложение.
Но това е дълга игра, дълга битка. Трябва да гледаме годишните резултати, не само едно изложение. Тук имаме много пиар и медийно внимание, но на края на годината двете компании излизат наравно.
Кое е най-интересното събитие на това шоу? Вие какво следите? Самолетите или обявяването на сделка? Какво иска да види всеки?
Всеки иска да види голямата поръчка, голямото заглавие - че са били поръчани 100, 200 самолета! Чакаме и съобщения за пускане на нови модели.
Като пускането на A330Neo с поръчка от лизингова компания. Може да има още поръчки за тази нова версия още сега, на изложението или в следващите няколко месеца.
Хората като цяло забелязват промяна на интереса към Азия. Не само на Фарнбъро, но и на другите големи изложения.
Азия прави все повече поръчки. Не само това, което се обявява, но и това, което става зад кулисите като преговори - между производители, доставчици..